تدوین امکان‌سنجی با شناخت موانع و فرصت‌ها، تعیین هدف و توصیف شرایط از شروع یک کسب‌وکار، برای یک شرکت دانش‌بنیان بسیار لازم و ضروری است. زمانی که می‌خواهیم میزان تداوم و موفقیت ایده را تحلیل کنیم به تدوین پیش امکان‌سنجی نیاز پیدا می‌کنیم و با انجام این امکان‌سنجی می‌توانیم میزان موفقیت خود را در تصمیم‌های گرفته‌شده بسنجیم و یا به عبارت ساده‌تر پاسخ به این سؤال که امکان انجام شدن و به ثمر رسیدن این ایده چقدر است؟ را پیدا کنیم.

 صرفه‌جویی در زمان و سرمایه از قسمت‌های مهم امکان‌سنجی می‌باشد. درواقع مشاوران با دانش خود یک تصویر شفاف و واضح از برنامه‌ها و توانمندی‌های مجموعه ارائه می‌دهند که دانستن این موارد حتی قبل از تدوین طرح کسب‌وکار حائز اهمیت می‌باشد. در این طرح تمامی فاکتورهای مربوط به پروژه بررسی و تحلیل می‌شوند و زمان نقش قابل‌توجهی دارد. تکمیل شدن محصول طبق زمان‌بندی سفارش، زمان عرضه به بازار و عرضه محصول جدید از محتویات مهم این سند می‌باشد.

تدوین امکان‌سنجی با تدوین طرح کسب‌وکار دو بخش مجزا و موازی هستند که هرکدام تعریف جداگانه دارند و برای موفقیت در یک پروژه، مکمل یکدیگر هستند و یک هدف را دنبال می‌کنند همچنین در بیشتر شرکت‌ها و پروژه‌ها تدوین پیش امکان‌سنجی پایه اصلی می‌باشد سپس تدوین طرح کسب‌وکار چهارچوبی را ارائه می‌دهد که همانند یک نقشه، اهداف را دنبال می‌کند.

امروزه مشاوران با روش‌های بروز خود به‌راحتی می‌توانند طرح امکان‌سنجی را با کمترین ریسک انجام دهند و یک شرکت دانش‌بنیان را با ارزیابی و تحلیل دقیق به سمت موفقیت هدایت کنند.

در حال حاضر مشاوران زیادی با مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری می‌کنند که آماده ارائه مشاوره به مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. متقاضیان می‌توانند از طریق لینک از این حمایت برخوردار شوند.