شیوه نامه حمایت از خدمات مشاوره‌ تخصصی کسب وکار

 

1. مقدمه

آشنایی با قوانین کار و تجارت، بیمه، ملاحظات مالیاتی، حسابداری، تبعات حقوقی قراردادهای تجاری، اصول تیم‌سازی، مدیریت فناوری، توسعه کسب و کار، بازاریابی، فروش و... از جمله نیازهای اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تجاری‌سازی و توسعه فناوری است. لذا آگاهی و مشاوره توسط خبرگان هر حوزه برای بنگاه‌های اقتصادی لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد.هم‌چنین درخواست‌های مکرر شرکت‌های دانش‌بنیان پیرامون معرفی مشاوران آگاه و توانمند، ضرورت این امر را بیشتر می‌کند. در همین راستا مشاوره در حوزه‌های مختلف تجاری‌سازی و کسب و کار در قالب پیشخوان مشاوره با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌گردد.

 

 

2. سرفصل‌های خدمات مشاوره و هیأت‌های حل اختلاف

براساس دسته بندی حوزه‌های مختلف تجاری‌سازی و کسب و کار و با توجه به نیاز شرکت‌ها و درخواست آنان، سرفصل ایستگاه‌های مشاوره و هیأت‌ حل اختلاف به شرح زیر است:

 

مالیات و خدمات مالی و اداری

     1. مشاوره مالیاتی

     2. هیات حل اختلاف مالیات

بیمه‌های تامین اجتماعی و بازرگانی

     3. مشاوره بیمه تامین اجتماعی

     4. هیأت تشخیص مطالبات بیمه

حقوقی

     5. مشاوره حقوق کسب و کار

     6. مشاوره تخصصی قانون کار

     7. مشاوره حقوقی قرارداد‌های بین‌الملل

     8. مشاوره حقوق تبادل فناوری

     9. مصالحه و ارجاع به داوری

 

ارزش گذاری و تبادل فناوری

     10. مشاوره قیمت گذاری سهام و ارزش‌گذاری دانش فنی

تحقیقات بازار

     11. مشاوره تحقیقات بازار داخلی

     12. مشاوره تحقیقات بازار بین‌الملل

توسعه بازار داخلی

     13. مشاوره ارجاع کار و معاملات دولتی (مناقصات)

     14. مشاوره بازاریابی و فروش

     15. مشاوره قیمت گذاری محصول

     16. مشاور بازاریابی دیجیتال

توسعه بازار بین المللی

     17. مشاوره بازرگانی بین‌المللی و فرایندهای صادرات

     18. مشاوره استراتژی صادرات

     19. مشاوره بازاریابی بین‌الملل

     20. مشاوره اصول مذاکرات و مکاتبات تجاری بین‌الملل

تامین مالی و طرح تجاری

     21. مشاوره تامین مالی و سرمایه پذیری

     22. مشاوره ورود به بورس و فرابورس

     23. مشاوره روش های مذاکره با سرمایه گذار

     24. مشاوره تهاتر بدهی های دولتی

     25. مشاوره نقل و انتقال ارزی

منابع انسانی و نظام وظیفه

     26. مشاوره منابع انسانی و آسیب شناسی

تبلیغات و اطلاع رسانی

     27. مشاوره روابط عمومی و مدیریت ارتباط با مشتری

     28. مشاوره تهیه محتوای بین المللی جهت صادرات

گمرک

     29. مشاوره گمرک و حمل و نقل بین الملل

خدمات و مشاوره فنی محصولات

     30. مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

     31. مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی

     32. مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه مواد شیمیایی و پلیمری

     33. مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان

     34. مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه مواد پیشرفته

     35. مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته

     36. مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه الکترونیک، مخابرات، قدرت، لیزر، سامانه های هوشمند و تجهیزات پزشکی

طراحی صنعتی و ساخت قالب

     37. مشاوره طراحی صنعتی و بسته بندی

عارضه یابی و توسعه کسب و کار

     38. مشاوره استراتژی و توسعه کسب و کار

     39. مشاوره مدیریت و ساختار سازمانی

مالکیت معنوی (اختراع و نشان تجاری)

     40. مشاوره ثبت نشان و اختراع داخلی

     41. مشاوره جستجو و تحلیل پتنت

     42. مشاوره ثبت نشان و اختراع بین الملل

مجوزها، تاییدیه ها و استانداردها

     43. مشاوره اخذ پروانه بهداشت از اداره کل تجهیزات پزشکی

     44. مشاوره استقرار در پارک‌ها و مراکز رشد و فضاهای صنعتی و نیمه صنعتی استان تهران

پیشخوان مشاوره تجارت با کشورهای منتخب

     45. مشاوره تخصصی تجارت با کشورهای آسیای میانه و روسیه

     46. مشاوره تخصصی تجارت با کشورهای عربی خاورمیانه

     47. مشاوره تخصصی تجارت با کشورهای جنوب شرق آسیا

     48. مشاوره تخصصی تجارت با کشور چین

     49. مشاوره تخصصی تجارت با کشورهای اروپایی (منطقه تجاری اروپا)

     50. مشاوره تخصصی تجارت با کشورهای آفریقایی

     51. مشاوره تخصصی تجارت با کشور هند

     52. مشاوره تخصصی تجارت با کشور استرالیا

     53. مشاوره تخصصی تجارت با کشور ترکیه

 

3. مدل حمایتی

الف) هر شرکت می‌تواند در یک سال از تعداد 25جلسه مشاوره (بصورت حضوری یا تلفنی یا مجازی یا مکاتبه‌ای) و تا سقف 60 میلیون ریال استفاده نماید.

ب) برای استفاده از هر یک از سرفصل‌های هیأت‌ حل اختلاف مالیاتی و هیئت تشخیص مطالبات بیمه تامین اجتماعی نیز، هر شرکت می‌تواند در سال مجموعا 2 مرتبه تا سقف 30،000،000 ریال درخواست خدمت نماید.

 

4. شرایط دریافت حمایت

شرکت‌های دانش بنیان جهت ثبت درخواست به سامانه الکترونیکی به سامانه bizservices.ir  مراجعه می‌نمایند. پس از تکمیل درخواست سایر هماهنگی‌های لازم از طریق معاونت علمی و فناوری صورت خواهدگرفت.

تبصره 1- درخواست‌های بیش از سقف حمایتی تعیین‌شده در ماده 2، تنها با پرداخت هزینه‌های مشاوره از سوی شرکت‌های متقاضی امکانپذیر است.

تبصره 2- مبنای محاسبات برای هر جلسه معادل یک ساعت درنظر گرفته میشود. همچنین جلسات مشاوره مکاتبه‌ای براساس زمان صرف شده توسط مشاور محاسبه خواهدگردید.

تبصره 3- پس از ثبت درخواست شرکت و تنظیم جلسه مشاوره از سوی معاونت علمی و فناوری، در صورت انصراف شرکت موظف است تا 48 ساعت قبل از تشکیل جلسه (حضوری، تلفنی، مجازی) مراتب را به معاونت علمی و فناوری اعلام نماید. در غیر این صورت انصراف از درخواست موجب کسر از اعتبار درنظر گرفته شده ذیل ماده 2 می‌گردد. همچنین در صورت عدم حضور شرکت در جلسه مشاوره حضوری یا عدم تماس نماینده شرکت در موعد مقرر جلسه مشاوره تلفنی و مجازی، به اندازه دو جلسه از اعتبار شرکت کسر خواهد گردید.

تبصره 4- معاونت علمی و فناوری در قبال نتایج حاصل از جلسات مشاوره و سایر تعاملات احتمالی فیمابین شرکت و مشاور، هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد.