شیوهنامه حمایت از بازاریابی دیجیتال شرکتهای دانشبنیان، خلاق و شرکت های فناور مستقر در پارک های علم و فناوری[1]
- مقدمه
بازاریابی و توسعه بازار یکی از مهمترین بخشهای تاثیرگذار در موفقیت کسب و کارهای دانشبنیان و فناوری محور میباشد. با حضور بیش از پیش جامعه در فضای مجازی و دنیای دیجیتال، حضور شرکتها در این فضا برای تبلیغ محصولات و خدمات خود، امری اجتناب ناپذیر است. این در حالیست که معمولا این موضوع کمتر مورد توجه و تمرکز فناوران و صاحبان شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناور بوده و عموما در این بخش دچار چالش و ضعف هستند. لذا با توجه به ضرورت توسعه بازار و افزایش سطح فروش محصولات دانشبنیان و خلاق در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامهای برای حمایت از خدمات بازاریابی دیجیتال این محصولات را فراهم نمودهاست.
- خدمات مشمول این شیوهنامه
حمایت از بازاریابی دیجیتال شرکتها شامل موارد، تدوین استراتژی و برنامهریزی بازاریابی دیجیتال، مدیریت شبکههای اجتماعی، تولید محتوا گرافیکی و متنی، تبلیغات پرداختی، کمپین تبلیغاتی و مدیریت ارتباط با مشتری میباشد.
- میزان حمایت
میزان حمایت برای شرکتها با توجه به جدول زیر میباشد:
عنوان خدمت |
خدمات مورد حمایت |
میزان حمایت |
سقف حمایت(در سال) |
حمایت از بازاریابی دیجیتال شرکتهای دانشبنیان |
سئو و بهینه سازی وب سایت- مدیریت شبکههای اجتماعی-تولید محتوا و انتشار آن- ریپرتاژ آگهی –طراحی کمپین تبلیغاتی |
50 % |
80 میلیون ریال |
شرکتها میتوانند به منظور طراحی وب سایت یا اپلیکیشن، از شیوهنامه حمایت از ابزار تبلیغاتی استفاده نمایند.
- شرایط دریافت حمایت
برای استفاده از این حمایت، شرکت موظف است در مرحله اول و قبل از هر گونه اقدامی درخواست خود را به همراه مستندات لازم در سامانه bizservices.ir ثبت نماید.
بعد از اتمام خدمت، مستندات زیر بایستی در سامانه مذکور بارگذاری گردد: قرارداد انجام خدمت، نتایج سئو، محتوای تولیدشده، گزارش کمپین تبلیغاتی، مستندات ریپرتاژ آگهی، ارائه فاکتور رسمی و کلیه مستندات مالی، نامه رسمی شرکت حاوی اطلاعات حساب (شماره حساب، کد شبا، نام بانک و کد شعبه)
تبصره 1- در صورت عدم توافق شرکت با کارگزاران معرفی شده یا تمایل شرکتها به همکاری با سایر کارگزاران و مجریان باید صلاحیت آنان پیش از عقد قرارداد به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده باشد.
تبصره 2- شرکتها علاوه بر نظارت بر فعالیت کارگزاران، موظف هستند در جهت پیشبرد این خدمت همکاریهای لازم با کارگزار را به عمل آورند. بنابراین تامین اطلاعات مربوط به شرکت و اشخاص در صورتی که در راستای انجام خدمت مورد نیاز باشد، بر عهده شرکت متقاضی است.
تبصره 3- شرکت دانشبنیان، خلاق و فناور موظف است نسبت به پیگیری درخواست ثبتشده و ارسال مستندات مربوطه در زمان مقرر اقدام نماید. در صورت عدم رعایت این مسئله، درخواست ثبت شده در پورتال منقضی و به صورت خودکار مردود خواهد شد. این مدت زمان از ثبت درخواست تا تنظیم قرارداد با کارگزار، 1 ماه تعیین شده است.
تبصره 4- مسئولیتهای اجرای درست و موثر خدمت بر عهده شرکتهای متقاضی میباشد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنها بر مبنای مستندات و گزارشهای دریافتی، وجه حمایتی را اختصاص خواهد داد و در قبال دعاوی احتمالی بین شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور با کارگزاران، هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد.
[1] مرکز شرکت های دانش بنیان در سال 1401 ، علاوه بر شرکت های دانش بنیان و خلاق این حمایت را به شرکت های فناور مستقر در پارک های علم و فناوری استان های سیستان وبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، کردستان، آذربایجان غربی، لرستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و ایلام ارائه می دهد.