شیوه‌نامه‌ حمایت از بازاریابی دیجیتال شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و شرکت های فناور مستقر در پارک های علم و فناوری[1]

  1. مقدمه

بازاریابی و توسعه بازار یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاثیرگذار در موفقیت کسب و کارهای دانش‌بنیان و فناوری محور می‌باشد. با حضور بیش از پیش جامعه در فضای مجازی و دنیای دیجیتال، حضور شرکت‌ها در این فضا برای تبلیغ محصولات و خدمات خود، امری اجتناب ناپذیر است. این در حالیست که معمولا این موضوع کمتر مورد توجه و تمرکز فناوران و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور بوده و عموما در این بخش دچار چالش و ضعف هستند. لذا با توجه به ضرورت توسعه بازار و افزایش سطح فروش محصولات دانش‌بنیان و خلاق در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه‌ای برای حمایت از خدمات بازاریابی دیجیتال این محصولات را فراهم نمودهاست.

  1. خدمات مشمول این شیوه‌نامه

حمایت از بازاریابی دیجیتال شرکت‌ها شامل موارد، تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی بازاریابی دیجیتال، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا گرافیکی و متنی، تبلیغات پرداختی، کمپین تبلیغاتی و مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد.

  1. میزان حمایت

میزان حمایت برای شرکت‌ها با توجه به جدول زیر می‌باشد:

عنوان خدمت

خدمات مورد حمایت

میزان حمایت

سقف حمایت(در سال)

حمایت از بازاریابی دیجیتال شرکت‌های دانش‌بنیان

سئو و بهینه سازی وب سایت- مدیریت شبکه‌های اجتماعی-تولید محتوا و انتشار آن- ریپرتاژ آگهی –طراحی کمپین تبلیغاتی

50 %

80 میلیون ریال

 

شرکت‌ها می‌توانند به منظور طراحی وب سایت یا اپلیکیشن، از شیوه‌نامه حمایت از ابزار تبلیغاتی استفاده نمایند.

  1. شرایط دریافت حمایت

برای استفاده از این حمایت، شرکت موظف است در مرحله اول و قبل از هر گونه اقدامی درخواست خود را به همراه مستندات لازم در سامانه bizservices.ir ثبت نماید.

بعد از اتمام خدمت، مستندات زیر بایستی در سامانه مذکور بارگذاری گردد: قرارداد انجام خدمت، نتایج سئو، محتوای تولیدشده، گزارش کمپین تبلیغاتی، مستندات ریپرتاژ آگهی، ارائه فاکتور رسمی و کلیه مستندات مالی، نامه رسمی شرکت حاوی اطلاعات حساب (شماره حساب، کد شبا، نام بانک و کد شعبه)

 

تبصره 1- در صورت عدم توافق شرکت با کارگزاران معرفی شده یا تمایل شرکت‌ها به همکاری با سایر کارگزاران و مجریان باید صلاحیت آنان پیش از عقد قرارداد به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده باشد.

تبصره 2- شرکت‌ها علاوه بر نظارت بر فعالیت کارگزاران، موظف هستند در جهت پیشبرد این خدمت همکاری‌های لازم با کارگزار را به عمل آورند. بنابراین تامین اطلاعات مربوط به شرکت و اشخاص در صورتی که در راستای انجام خدمت مورد نیاز باشد، بر عهده شرکت متقاضی است.

تبصره 3- شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور موظف است نسبت به پیگیری درخواست ثبت‌شده و ارسال مستندات مربوطه در زمان مقرر اقدام نماید. در صورت عدم رعایت این مسئله، درخواست ثبت‌ شده در پورتال منقضی و به صورت خودکار مردود خواهد شد. این مدت زمان از ثبت درخواست تا تنظیم قرارداد با کارگزار، 1 ماه تعیین شده ‌است.

تبصره 4- مسئولیت‌های اجرای درست و موثر خدمت بر عهده شرکت‌های متقاضی می‌باشد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنها بر مبنای مستندات و گزارش‌های دریافتی، وجه حمایتی را اختصاص خواهد داد و در قبال دعاوی احتمالی بین شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور با کارگزاران، هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد.



[1]  مرکز شرکت های دانش بنیان در سال 1401 ، علاوه بر شرکت های دانش بنیان و خلاق این حمایت را به شرکت های فناور مستقر در پارک های علم و فناوری استان های سیستان وبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، کردستان، آذربایجان غربی، لرستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و ایلام ارائه می دهد.