تمامی محصولاتی که برای اولین بار در بازار ارائه می‌شوند در آینده نزدیک با رقبای داخلی مواجه خواهند شد. همه شرکت‌ها دانش‌بنیان باید اطلاعات لازم را قبل و بعد واردکردن محصول به چرخه مصرف کسب کنند و برای ورود یک محصول به بازار تحقیقات دقیق و پیشرفته در بازار امری بسیار مهم تلقی می‌شود و دانستن این نکات ازجمله اساس قیمت تعیین‌شده، تطابق کیفیت و قیمت‌های دیگر شرکت‌ها بسیار ضروری است و پیش‌بینی رفتار بازار در قبال محصولات شرکت را امکان‌پذیر می‌کند. برای داشتن اطلاعات بازار، ارزیابی رقبا که این محصول را تولید می‌کنند نیاز می‌باشد.

شناخت و بررسی رقبا در کیفیت و حتی نوع عرضه محصول در بازار بسیار مهم است. رفتار مصرف‌کنندگان در فروشگاه‌های اینترنتی نمونه بارز اهمیت تحقیقات بازار را نشان می‌دهد که فروشگاه‌های اینترنتی شروع به فروش مواد غذایی و مصرفی روزانه کردند بسیاری از این محصولات برای اولین بار در چرخه فروش قرار گرفتند و به دلیل روش جدید فروش بسیار راحت شناخته شدند و سود قابل‌توجهی کسب کردند. این شروع در ابتدا باعث شد بیشتر فروشگاه‌های داخلی و عرضه‌کنندگان محصول دچار ضرر شوند در همین راستا داشتن مشاور تحلیلگر بازار می‌تواند از هرگونه ضرر احتمالی جلوگیری کند که با ارائه برنامه‌های جدید و متداول باعث سوددهی و شناخت بیشتر در بین مصرف‌کنندگان می‌شود.

مشاوران باتجربه با بررسی تمامی اطلاعات ازجمله بازخورد مردم از محصول، تحلیل وضعیت شرکت‌های رقیب و عرضه‌کنندگان محصول و موارد مشابه به موفقیت شرکت دانش‌بنیان کمک کنند.

مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باهدف توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان خدمت تحقیقات و تحلیل بازار را ارائه می‌دهد این بسته حمایتی توسط نخبه‌ها و مشاوران باتجربه هدایت می‌شوند. متقاضیان عزیز می‌توانند از لینک ثبت‌نام نمایند.