کیفیت و خواص نوری محصولات روشنایی شرکت دانش بنیان ارتقا یافت

یک شرکت دانش‌بنیان با ساخت پلیمرهای خاص با قابلیت عبوردهی نور بالا، بخش بزرگی از نیاز صنایع روشنایی کشور را تأمین کرده است.

مستربچ و کامپاند دیفیوزر، در توزیع یکنواخت و مناسب نور در تجهیزات روشنایی، کاربردهای بالایی دارند. این تجهیزات که بر پایه مواد اولیه پلی‌کربنات و پلی‌استایرن هستند، عمدتاً از کشورهای خارجی تامین می‌شد اما اکنون توسط یک شرکت دانش‌بنیان، در داخل کشور تولید می‌شود.

علیرضا ترک مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پایدار پلیمر اوژن، با اشاره به این‌که دیفیوزر در صنایع روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افوزد: این محصول، با ایجاد خواص نوری، ضمن ماتی و پخش نور جهت جلوگیری از آثار مخرب چشمه‌های LED بر چشم، دارای قابلیت عبوردهی نور بالا است.

انواع حباب‌های لامپ، انواع طلق‌های مهتابی و پروفیل‌ها، ورق‌های دیفیوزر مورد استفاده در پنل‌ها، همچنین انواع ریسه‌ها محصولاتی هستند که بر پایه ویژگی دیفیوزر تولید می‌شود.

کارایی بالای نمونه‌های ایران‌ساخت

با وجود این‌که این محصول تولید شده دارای نمونه خارجی است، اما شرکت پایدار پلیمر اوژن توانسته هم‌پای شرکت‌های خارجی، راندمان و خواص نوری محصولات خود را ارتقاء دهد

بر اساس نمونه‌هایی که از خارج از کشور تهیه شده است، در بسیاری از موارد قابلیت‌های محصولات تولید این شرکت‌ دانش‌بنیان، اثربخشی و کارایی بالاتری را نشان داده است. در برخی از نمونه‌های جدید، فاصله راندمان نوری با نمونه‌های خارجی، به کم‌تر از 3 درصد رسیده است که با تحقیق و توسعه و در نسل‌های جدید، این فاصله جبران می‌شود.

قیمت محصول

مستربچ و کامپاند دیفیوزر هم از نمونه‌های غیر ایرانی، قیمت تمام‌شده‌ای پایین‌تر و کاملا قابل رقابتی دارند. شرکت پایدار پلیمر حدود 70 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده است و حدود 40 درصد از تولیدات و فروش شرکت به محصولات دانش‌بنیان اختصاص دارد‌.

سال 1397 همزمان با تحریم‌های آمریکا و محدودیت‌های دولت در واردات شرکت پایدار پلیمر اوژن، بخش بزرگی از نیاز صنایع روشنایی کشور را تامین کرده و همچنان در حال تامین است به طوری که شبکه بزرگی از صنایع روشنایی کشور از مشتریان شرکت هستند.

امکان صادرات 

وی با اشاره به ضرورت ایجاد الزام‌ها برای صادرات محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت گفت: الزامات ثبات نرخ ارز، ثبات قیمت‌های مواد اولیه داخلی از جمله بزرگترین پیش نیازهای مورد نیاز برای صادرات است، ضمن اینکه تصورمان بر این است که شرکت‌هایی مثل ما که تاکنون تجربه صادرات نداشتند نیاز به آموزش، توانمندسازی و توسعه مهارت‌های لازم در بازاریابی‌های بین‌المللی نیز دارند.