چالش نوآوری کاهش میزان گوگرد در سوخت مورد استفاده صنعت دریایی و شناورها

انتشار گازهای غیرگلخانه ای بویژه اکسیدهای گوگرد در بخش کشتیرانی و حمل و نقل دریایی بسیار حائز اهمیت است

انتشار گازهای غیرگلخانه ای بویژه اکسیدهای گوگرد (SOx) در بخش کشتیرانی و حمل و نقل دریایی بسیار حائز اهمیت است. به گونه‌ای که مجامع بین المللی با نگاه به نگرانی‌های موجود به تدوین و تصویب مقررات سخت‌گیرانه زیست محیطی نظیر کنوانسیون MARPOL در این حوزه اقدام کرده‌اند. مطابق این قانون سوخت گوگرد تمامی شناورها تا سال 2020 در سطح جهان باید به کمتر از 5/0 % برسد. برای اجرای این قانون راهکارهای متفاوتی ارائه شده است که در میان آن‌ها میان به نظر می‌رسد بکارگیری روش‌های تولید سوخت کم گوگرد مناسب‌ترین راه‌حل باشد. هرچند یک روش جهانی پالایش پذیرفته شده بدین منظور وجود ندارد. در حال حاضر روش‌های متنوعی همچون روش گوگردزدایی هیدروژنی HDS، گوگردزدایی اکسایشی، گوگردزدایی جذب سطحی و یا استفاده از کاتالیست‌های پیشرفته برای کاهش میزان گوگرد پیشنهاد شده است که برای افزایش قدرت گوگردزدایی و بهود کارایی فرآیند در بسیاری از روش‌های فوق از نانوفناوری و نانومواد به عنوان کاتالیست یا جاذب استفاده می‌شود.

در این راستا نیز «گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت «کاهش میزان گوگرد سوخت شناورها براساس استاندارد ISO 8217 2017 مورد استفاده در صنعت دریایی» است. برگزیدگان نهایی در پایان مرحله دوم این چالش به منظور توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح خود تا مرحله تولید انبوه فرصت همکاری با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را خواهند داشت.کلیه علاقمندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش شرکت کنند و از تسهیلات حمایتی 100 میلیون ریالی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی در مرحله اول و جایزه نقدی 200 میلیون ریالی ویژه برنده نهایی چالش بهره‌مند شوند. 

اگر ایده‌ای در ذهن دارید همین حالا دست به کار شوید…

 

 

 

  • *سوخت کم گوگرد تولید شده می‎بایست براساس الزامات IMO برای سال 2020 و استاندارد ISO 8217 2017 باشد.
  • *راهکار پیشنهادی باید قادر به کاهش میزان گوگرد موجود (در حدود 5/4 %) در سوخت شناورها به کمتر از 0.5% باشد.
  • *روش انتخابی باید تکرارپذیر، مقیاس‌پذیر و از نظر قیمت تمام شده از قابلیت صنعتی شدن (تولید انبوه) برخوردار باشد.
  • *ماده یا مواد اولیه مورد استفاده و همچنین فرآیند تولید نباید سمی بوده یا برای انسان/محیط‌ زیست مخاطره جدی در بر داشته باشد.
  • *ارزان بودن و سهولت دسترسي و تأمين مواد اوليه مصرفي و فرآيند توليد، از معيارهاي اصلي اين چالش است.
  • *وجود حداقل نیاز به نصب تجهیزات هزینه‌بر، بازطراحی فرآیندهای موجود و تطابق محصول نهایی با توصیه‌های سازندگان موتورهاي دريايي از مزیت‌های طرح در مرحله ارزیابی محسوب خواهد شد.
  • *قیمت تقریبی خرید سوخت سنگین معمولی مورد مصرف کشتی‌ها در حال حاضر مبلغ 400 دلار به ازای هر تن است، افزایش کمتر از 10 درصدی در قیمت نهایی محصول تمام شده با فرآیند پیشنهادی نیز از مزیت‌های دیگر طرح به شمار می‌رود.

 

زمان‌بندی مراحل

 

دی و بهمن 98

داوری نهایی و اعلام طرح برتر

در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

پاییز 98

ساخت نمونه اولیه و تکمیل مستندات

برگزیدگان مرحله نخست، سه ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند.

شهریور و مهر 98

ارزیابی طرح‌ها و داوری مرحله اول

در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد.

مرداد 98

ثبت‌نام در سایت و ارسال طرح

در این مرحله، شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا 30 مردادماه، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت نمایند.

تصاویر