ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به بازار ترکیه؛ فرصتی که نباید از آن غافل شد

«بازار ترکیه؛ فرصتی برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی»، عنوان وبیناری بود که امروز 17 اردبیهشت ماه به همت مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور دکتر یوسف قاسمی، رئیس مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران-ترکیه، از طریق سامانه lms.nimael.com برگزار شد و دکتر قاسمی در این ارائه، به برشمردن نکاتی چند در ارتباط با ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به بازار این کشور همسایه و همچنین مزایایی که این شرکت‌ها میتوانند از آن بهره‌مند شوند پرداخت.

«بازار ترکیه؛ فرصتی برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی»، عنوان وبیناری بود که امروز 17 اردبیهشت ماه به همت مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور دکتر یوسف قاسمی، رئیس مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران-ترکیه، از طریق سامانه lms.nimael.com برگزار شد و دکتر قاسمی در این ارائه، به برشمردن نکاتی چند در ارتباط با ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به بازار این کشور همسایه و همچنین مزایایی که این شرکت‌ها میتوانند از آن بهره‌مند شوند پرداخت.

 

ویژگی‌ها و زیر‌ساخت‌‌های تجاری ترکیه و تسهیل ورود شرکت‌های ایرانی به بازارهای جهانی

در ابتدای این وبینار، دکتر قاسمی با اشاره به ویژگی‌هایی نظیر وجود مرز مشترک میان ایران و ترکیه، عدم نیاز به اخذ ویزا، اشتراکات فرهنگی بسیار و همچنین ظرفیت بی‌نظیر بازار ترکیه برای ورود شرکت‌های ایرانی، خصوصاً برای فعالان در حوزه علم و فناوری، بازار کشور ترکیه را یک فرصت بسیار عالی و قابل توجه برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی توصیف نمود و همچنین عنوان کرد زیرساخت‌های تجاری در کشور ترکیه و ارتباطات تجاری این کشور با اتحادیه اروپا، چین، آمریکا و روسیه، میتواند در راه ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به بازار جهانی نیز بسیار کارگشا باشد.

 

پیشرفت شرکت‌های ایرانی، بر صنایع و فعالان تجاری ترکیه پوشیده نیست.

قاسمی با اشاره به پیشرفت‌های مثال زدنی کشور ترکیه در موضوعاتی نظیر تولیدات انبوه، کارخانه‌داری و راه اندازی خطوط تولید، بر لزوم اهمیت و نگاه ویژه شرکت‌های ایرانی به گسترش نسبتا کمتر تکنولوژی‌های بومی در ترکیه نسبت به ایران تاکید کرد. وی در این ارتباط گفت: «کشور ترکیه علی‌رغم پیشرفت‌های کم نظیری که در زمینه تولیدات انبوه و گسترش صنایع داشته و همچنین موفقیت‌های بسیار قابل توجهی که در ارتباط با ورود به بازارهای جهانی و همینطور ساخت و ارائه برندهای مطرح کسب کرده است، اما در حوزه نوآوری و تکنولوژی‌های بومی، به هیچ عنوان از نظر ظرفیت و توانمندی های موجود با ایران قابل مقایسه نبوده و این میتواند یک فرصت بسیار ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان و حتی خلاق ایرانی به شمار رود.»

 

ظرفیت بازار ترکیه برای ورود شرکت‌های ایرانی قابل انکار نیست.

نکته‌ای که قاسمی توصیه کرد توسط شرکت‌‌های ایرانی مورد توجه قرار گیرد، کافی نبودن صادرات ایران به کشور ترکیه است. وی در این ارتباط گفت: «هرچند واردات ترکیه از ایران، رقم قابل توجهی را شامل شده و نقش ایران نیز در تامین نیاز‌های بازار ترکیه بسیار پررنگ است، اما این مقدار کافی نبوده و هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای ورود شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه فناوری وجود دارد که بایستی توجه ویژه‌ای به آن داشت.» همچنین وی افزود: «شناخت طرف‌های ترکیه ای از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی نسبتا کم است و لازم است با اقداماتی جدی نظیر برگزاری جلسات دو طرفه همچون «همایش تجاری فناوری ایران و ترکیه» که در بهمن 1398 با حضور جناب آقای دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری و حدود هفتاد شرکت دانش بنیان ایرانی در استانبول برگزار گردید، به گسترش شناخت و ارتباطات میان بازیگران حوزه فناوری این دو کشور بپردازیم و همچنین ارزشمندی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی را بیش از پیش به فعالان حوزه صنعت و تجارت ترکیه نشان دهیم.»

 

مذاکرات B2B  میتواند بسیار راه گشا باشند.

دکتر قاسمی همچنین، نکاتی اساسی در ارتباط با ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به بازار ترکیه، خصوصا از طریق پایگاه صادراتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ترکیه عنوان کرد. قاسمی در اولین توصیه خود به شرکت‌های متقاضی ورود به بازار ترکیه چنین عنوان کرد: «اولین و مهم ترین توصیه من به شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه فناوری این است که حتی الامکان از ورود به صورت B2C به بازارهای بین المللی جداْ خودداری کنند، چرا که در اکثر موارد، مسیر دشواری پیش رو خواهند داشت که ممکن است آن‌ها را با شکست‌هایی جدی روبرو کند.» وی در ادامه افزود: «لازم است شرکت‌های ایرانی سعی کنند به صورت B2B به بازار‌های جهانی و خصوصا بازار ترکیه ورود کنند. در گام اول بررسی کنید که آیا تولید کننده‌ای در ترکیه وجود دارد که کالایی مشابه کالای شما تولید کند و یا اینکه وارد‌کننده‌ای برای کالای مشابه با کالای شما به بازار ترکیه وجود دارد یا خیر؟ به سادگی میتوانید از طریق مذاکره با این شرکت‌ها و افراد، نسبت به تکمیل سبد کالایی و یا نیاز‌های فناورانه آن‌ها اقدام کرده و نخستین گام خود را در مسیر ورود به بازار ترکیه بردارید.» قاسمی ادامه داد: «مثلاْ اگر شرکتی ایرانی هستید که در حوزه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت دارد و قصد ورود به بازار ترکیه را داشته باشید، به جای آنکه به سراغ بیمارستان‌ها رفته و به معرفی محصولات خود بپردازید، به مذاکره با تولید کننده و یا وارد کننده کالای مشابه کالای شما در ترکیه اقدام کنید و از این طریق، با تبدیل رقیب خود به یک شریک تجاری، ورود خود به بازار ترکیه را تسهیل کرده و مارکتینگ بهتری برای کالای خود به دست بیاورید.»

 

با محدود کردن تراکنش‌های مالی خود، مشکلات بانکی فعلی را کاهش دهید.

قاسمی در ارتباط با راهکارهای کاهش اثرات سوء ناشی تحریم‌های آمریکا گفت: «هنگامی که شرکت‌های ایرانی سعی میکنند با مذاکرات B2C به بازار ترکیه ورود پیدا کنند، از آنجا که شما با مصرف کننده نهایی وارد معامله میشوید، بعد از مدتی با افراد بسیار متعددی مواجه خواهید شد که انجام تراکنش مالی و دریافت وجه از این افراد کار بسیار دشواری خواهد بود؛ اما هنگامی که فعالیت خود را از طریق یک کسب و کار مشابه شرکت خودتان آغاز میکنید، نهایتاً با 2 یا 3 شریک تجاری تراکنش خواهید داشت که میتواند نسبت به حالت قبلی، بسیار ساده تر باشد و مشکلات و مسائل بانکی ناشی از نقل و انتقال ارز را با سرعت و سهولت بیشتری حل و فصل کنید.»

 

قیمت مناسب برای کالا و خدمات را در ترکیه جدی بگیرید!

قاسمی در ارتباط با اهمیت وجود مزیت قیمتی برای ورود به بازار ترکیه عنوان کرد: «هر چند در بازار ترکیه، کیفیت کالا نقش پررنگی را ایفا میکند، اما باید توجه داشته باشید مزیت قیمتی برای کالاهای شما همچنان لازم و ضروری است و تا حد امکان سعی کنید از قیمت گذاری به صورت صادراتی اجتناب کنید.» وی افزود: «کیفیت در ترکیه همانند بسیاری از کشورها، به دلیل وجود استاندارد و اهمیت برخورداری محصولات شما از این استاندارد‌ها، همواره مورد توجه بوده است، اما سعی کنید با همراه کردن کالای خود با مزیت قیمتی، ورود خود را به بازار ترکیه تضمین کنید.»

 

نحوه استفاده از خدمات پایگاه صادراتی معاونت علمی و فناوری در ترکیه

همچنین در این وبینار در خصوص خدمات قابل ارائه به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق جهت توسعه صادرات محصولات فناورانه مطرح گردید که  خدمات متنوعی از قبیل مشاوره خدمات حقوقی قراردادی بین المللی، ارزشگذاری فناوری، مچ میکینگ و تبادل هیأت‌های تجاری فناوری،  توسعه بازار از طریق شرکت در نمایشگاه‌های مختلف تخصصی بین المللی در ترکیه، خدمات مختلف بازرگانی و تامین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان، فضای کار اشتراکی و اختصاصی جهت استقرار و ثبت شرکت به عنوان شخصیت حقوقی مستقل در ترکیه، شرکت درپاویون و نمایشگاه دائمی شرکت‌های دانش بنیان در ترکیه، ارائه خدمات کارگزاری گمرکی  و ترخیص کالا بعضی از خدمات متنوعی است که به شرکت های دانش بنیان ارائه می کند. جهت استفاده از خدمات یادشده که توسط مرکز فناوری های پیشرفته ایران- ترکیه (داد فلامینگو) به عنوان پایگاه صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه می گردد شرکت‌های دانش بنیان می توانند از طریق سامانه  bizservices.ir یا ارتباط با کارگزار فوق الذکر اقدام نمایند. لازم به ذکر است برخی از خدمات فوق الذکر مشمول حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نو آوری و شکوفایی می باشد.

 

در ادامه این وبینار، دکتر قاسمی با پاسخ دادن به سوالات نمایندگان شرکت‌‌های دانش بنیان، به رفع ابهامات موجود در مسیر ورود شرکت‌های ایرانی به بازارهای جهانی و خصوصا بازار ترکیه پرداخت. لازم به ذکر است فایل ویدیویی این وبینار و همچنین پاورپونت مدرس، هفته آینده از طریق وبسایت daneshbonyan.ir در دسترس قرار خواهد گرفت.