نهمین نشست معرفی حمایت‌های مرکز تعاملات بین‌المللی برگزار شد

معاونت علمی ریاست جمهوری روز دوشنبه بیستم آذر ماه سال جاری میزبان مسئولین و مدیران شرکت‌های دانش بنیانی بود که در پی شفافیت حمایت‌های مرکز تعاملات بین‌المللی جهت توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان بودند.

به گزارش شبکه کسب و کار دانش بنیان در این نشست، مهندس کهنسال، مدیر کریدور صادرات و تبادل فناوری و مدیر باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان، به سخنرانی حول محورهای حضور در پاویون‌های بین‌المللی، اعزام هیات تجاری و فناوری، پذیرش هیات تجاری، حضور در مناقصات بین‌المللی، تحقیقات بازار و بازاریابی بین‌المللی، دریافت استاندارهای بین‌المللی، ثبت شرکت و ثبت برند در کشورهای هدف صادراتی و ارسال نمونه محصولات و ایجاد زیرساخت در کشورهای هدف صادراتی و مشاوره و آموزش در جهت توسعه صادرات، سخنرانی کرد.

وی ضمن اشاره به تاریخچه باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان گفت: «در سال ۹۷ و ۹۸، طرح ایده، مطالعات اولیه و تدوین چهارچوب ارزیابی انجام و در تابستان 1399 این طرح به معاونت علمی ارائه شد و سپس در پاییز 1399 طرح در مرکز تعاملات به تصویب رسید. نهایتا تا شهریور 1401 نیز 948 شرکت ارزیابی شدند.»

مدیر کریدور صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری هدف اصلی باشگاه را تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها نسبت به ظرفیت محصولات ایرانی دانست و تصریح کرد:‌ «وظایف باشگاه شامل شناسایی و رتبه‌بندی شــرکت‌ها، رشد شرکت‌ها، توسعه بازارهای صادراتی و استفاده از ظرفیت همه نهادهاست. همچنین از معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌ها می‌توان به لزوم ساخت ایران بودن و دارای تیمR&D   متخصص؛ توان تولید انبوه؛ مجوزهای لازم کیفیت عملکردی؛ سابقه فروش داخلی؛ سابقه صادراتی؛ محصول Hi-Tech؛ کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی؛ رفتار حرفه‌ای در تعاملات بین‌المللی؛ وب‌سایت مطلوب به زبان انگلیسی؛ قابلیت رقابت از نظر قیمت؛ ظرفیت ارائه خدمات پس از فروش بین‌المللی؛ تأییدیه‌ها و استانداردهای بین‌المللی و پتنت و یا عدم نقض پتنت، اشاره نمود.»

وی با بیان اینکه توسعه بازارهای صادراتی شامل ایجاد و ساماندهی دفاتــر صادراتـی، تشکیل کنسرســیوم، ایجاد برند مشترک، کمک به تامین مالی شرکت‌ها در مســیر صادرات و توسعه بازار خدمات تخصـصی می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: «شرط احراز برای شرکت مستعد 20 درصد امتیاز کل، برای دوستاره 30 درصد امتیاز کل و 15 درصد امتیاز فنی، برای سطح سه ستاره 40 درصد امتیاز کل و 30 درصد امتیاز فنی، چهارستاره 60 درصد امتیاز کل، 45 درصد امتیاز فنی و سابقه صادرات و نهایتا برای سطح 5 ستاره 80 درصد امتیاز کل، 60 درصد امتیاز فنی، فروش بیش از یک میلیون دلار و پتنت با عدم نقض است.»

کهنسال درخصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی با اشاره به اینکه تاکنون کارگاه‌هایی همچون کارگاه آموزشی قوانین و مقررات رفع تعهد ارزی، گردهمایی تجارت با آفریقا، کارگاه آموزشی گمرک (قوانین و مقررات) و گردهمایی تجارت با چین، برگزار شده است، اظهار کرد: «در سال ۱۳۹۳ کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری با هدف توسعه بازار صادراتی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.»

 وی ضمن اشاره به منتورینگ و مشاوره صادرات، توضیح داد: «بخش پیشخوان مشاوره صادرات و واردات شامل بازرگانی بین‌المللی و فرآیندهای صادرات، استراتژی صادرات، حمل و نقل بین‌الملل، نقل و انتقال ارزی و مذاکرات و مکاتبات تجاری بین‌الملل می‌شود. همچنین بخش پیشخوان مشاوره حقوقی و مالکیت فکری شامل حقوقی بین‌الملل و حقوقی تبادل فناوری و بخش پیشخوان مشاوره توسعه بازار و فروش شامل مشاوره تحقیقات بازار بین‌الملل و مشاوره بازاریابی بین‌الملل می‌شود.»

مدیر باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان با بیان اینکه در حوزه مشاوره صادرات، نحوه حمایت رایگان است و سقف حمایت آن 20 ساعت در سال (160 میلیون ریال) می‌باشد، تصریح کرد: «نحوه حمایت منتورینگ 70 درصد و سقف حمایت آن 300 میلیون ریال است. همچنین در حوزه  آموزش بازرگانی و صادرات، خدمات مشمول حمایت شامل بازرگانی و صادرات، بازاریابی بین‌الملل، نقل و انتقالات ارزی، قراردادهای بین‌الملل، استانداردها و مجوزها، طراحی صنعتی، حضور موثر در نمایشگاه‌های بین‌المللی و دوره‌های آموزش زبان‌های خارجی است.»

وی درخصوص تهیه ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی اضافه کرد: «خدمات مشمول حمایت همانند عکاسی صنعتی، طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور، طراحی سایت، تبلیغات در مجلات و رسانه‌های خارجی معتبر، تهیه خبر تخصصی، پوستر، موشن گرافی و انتشار در رسانه‌های، بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی معتبر و همچنین تبلیغات محصولات در وبسایت‌های B2B و B2C در دسترس است. نحوه حمایت 60 درصد و سقف حمایت آن 400 میلیون ریال در سال است. همچنین از خدمات مشمول حمایت تحقیقات بازار می‌توان به تدوین برنامه استراتژیک صادراتی شرکت، انتخاب بازارهای اولویت‌دار صادراتی و تحقیقات بازار و مطالعه بازار کشوری اشاره نمود.»

گفتنی است وی در پایان به پاسخ‌گویی به سوالات طرح شده توسط حاضرین جلسه و افراد شرکت‌کننده بصورت آنلاین پرداخت.