نشست ارزیابی و بررسی مجدد در نظام جدید دانشبنیان برگزار شد
معاونت علمی ریاست جمهوری روز سه شنبه 14 آذر 1402 میزبان مسئولین و مدیران شرکتهای دانشبنیانی بود که در پی شفافیت ارزیابی و بررسی مجدد در نظام جدید دانشبنیان بودند.
در این نشست، نگین کمالی و حسین فتح اللهی در سمت کارشناس ارشد معاونت توسعه شرکتهای دانشبنیان و مجتبی هوشمندزاده، مدیر کل ارزیابی معاونت توسعه شرکتهای دانش بنیان، حضور داشتند و هر کدام از زاویه ای، به توضیح ارزیابی و بررسی مجدد در نظام جدید شرکتهای دانشبنیان و پاسخگویی به سوالات طرح شده توسط حاضرین جلسه و افراد شرکتکننده بصورت آنلاین، پرداختند که در ادامه، گزارشی از مباحث طرح شده در این نشست را خواهید خواند.
1_ دستهبندی جدید شرکتهای دانشبنیان:
شرکتهای دانشبنیان نوپا:
شرکتهای فعال در حوزه تحقیق، طراحی و توسعه محصولات و خدمات فناورانه که هنوز از نظر کسب و کاری و اقتصادی به بلوغ کافی دست پیدا نکردهاند. و فروش کل بین صفر تا 50 میلیارد ریال ناظر به آخرین اظهارنامه مالیاتی قطعی است.
شرکتهای دانشبنیان نوآور
شرکتهایی که سهم فروش دانشبنیان در این شرکتها کمتر از 50 درصد میباشد. فروش کل بیش از 50 میلیارد ریال ناظر به آخرین اظهارنامه مالیاتی قطعی است و سهم فروش دانشبنیان کمتر از 50 درصد است.
شرکتهای دانش بنیان فناور:
شرکتی که تمرکز اصلی فعالیتهای اقتصادی و تجاری آن در حوزه دانشبنیان بوده و سهم فروش دانشبنیان از کل فروش شرکت حداقل 50 درصد باشد. فروش کل بیش از 50 میلیارد ریال ناظر به آخرین اظهارنامه مالیاتی قطعی است و سهم فروش دانشبنیان بیش از 50 درصد است.
2_ شاخصهای فناورانه و کسب و کاری ارزیابی شرکتهای دانشبنیان (مرحله پذیرش)
دانش بنیان نوپا: 1_ محصـــــول/ خـدمت، در فهــــــرست کالا/خـدمات دانشبنیان 2_ تدوین و ارائه برنامه رشــد 3_ دارای دانش فنی لازم به منظور توسعه محصول فناورانه 4_ دارای محصــول/خــدمت (حداقل) در مقیــــاس آزمایشــگاهی
دانش بنیان نوآور: 1_ محصـــــول/ خـدمت، در فهــــــرست کالا/خـدمات دانشبنیان 2_ تدوین و ارائه برنامه رشــد 3_ دارای دانش فنی لازم به منظور توسعه محصول فناورانه 4_تولید و فروش محصولات فناورانه با رشد پایدار
دانش بنیان فناور: 1_ محصـــــول/ خـدمت، در فهــــــرست کالا/خـدمات دانشبنیان 2_ تدوین و ارائه برنامه رشــد 3_ دارای دانش فنی لازم به منظور توسعه محصول فناورانه 4_تولید و فروش محصولات فناورانه با رشد پایدار 5_ داشتن حداقل ده نفر نیروی انسانی بیمه شده
3_ نظام جدید حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان
کلیات حمایتها اکثرا همانند قبل است اما یکسری جزئیات تغییر کرده است. مثلا تمامی شرکتهای نوپا (زیر 5 میلیارد ) از تمامی فروش محصول دانشبنیانشان معافیت مالیاتی به آنها تعلق میگیرد. در شرکتهای فناور و نوآور اگر محصول با معافیت داشته باشند تا سقف 10 میلیارد تومان معافیت مالیاتی به آنها تعلق میگیرد. و شرکتها میتوانند بهجای معافیت از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه استفاده کنند.
در نظام جدید شرکتها یک کیف اعتباری حمایتی دارند. مثلا اگر یک سرباز گرفته یا یک تسهیلاتی استفاده میکنید، مبلغی از این اعتبار کم میشود. در عوض اگر نیرو اضافه کنید، فروش بالا رود یا صادرات انجام دهید، سبد حمایتی شما بزرگتر میشود. بنابراین اکنون از هر حمایتی به هر اندازهای نمیشود استفاده کرد و باید اولویت بندی نمود.
4_ فرآیند ارزیابی شرکتهای نوپا
فرآیند ارزیابی شرکتهای نوپا شامل 4 مرحله میشود: 1_ ثبت نام شرکت 2_ ارجاع به کارگزار غربال فنی 3_ ارجاع به شورای تخصصی و نهایتا 4- اعلام نتیجه نهایی
5_ فرآیند ارزیابی شرکتهای فناور و نوآور
فرآیند ارزیابی شرکتهای فناور و نوآور شامل 5 مرحله است: 1_ ثبت نام شرکت در سامانه 2_ پرداخت هزینه ارزیابی توسط شرکت 3_ ارجاع به بازدید توسط کارگزار 4_ارجاع به شورای تخصصی و نهایتا 5_ اعلام نتیجه نهایی
6_ برنامه رشد شرکتهای دانشبنیان
آییننامه ارزیابی مصوب کارگروه: شرکت باید برنامه رشد خود را ارائه کند و گزارش پیشرفت آن را به صورت سالانه به تایید دبیرخانه برساند. این برنامه رشد بایستی تا یک ماه پس از تاریخ تایید شرکت به صورت مکتوب در اختیار معاونت علمی قرار گیرد و در صورت عدم ارسال به موقع شرکت از سامانه دانش بنیان حذف می شود.
برنامه ارائه شده از طرف شرکت که شامل؛ رشد در زمینههای فروش، صادرات، اشتغال تخصصی، اخذ تاییدیهها، استانداردها و مجوزهای لازم برای عرضه گسترده محصول در بازارهای داخلی و خارجی، توسعه سبد محصولات دانشبنیان، نرخ رشد میزان تشکیل و جذب سرمایه و میزان همکاریهای فناورانه است.
برنامه رشد در دو بخش زیر به صورت سالانه پیگیری میشود:
بعد اقتصادی: رشد میزان فروش، اشتغالزایی تخصصی، بهبود شاخصهای مالی کسب و کار
بعد فنی: اخذ آنالیزها و تاییدیههای مرتبط با توسعه کسب و کار، استانداردهای مربوطه
7_ فرآیند ارزیابی در مرحله بررسی مجدد
در فرآیند ارزیابی در مرحله بررسی مجدد شرکتها باید 4 مرحله را تا اعلام نتیجه نهایی طی نمایند: 1_ ثبت نام شرکت در سامانه بررسی مجدد 2_ پرداخت هزینه ارزیابی توسط شرکت 3_ ارجاع به کارگزار دوم 4_ارجاع به شورای تخصصی دوم و نهایتا اعلام نتیجه نهایی
8 _ نکات فنی بررسی مجدد
تکمیل فرم درخواست بررسی مجدد
مشخص کردن دقیق محصول در سطح بندی کالاهای دانشبنیان
ارائه نکات فنی و پیچیدگیهای دستیابی به محصول
اشاره به حوزه کاربرد محصول
ارائه تاییدیه، آنالیز، حسن انجام کار، فروش، قرارداد
ارسال به دوستان