نشان ایرانی اسلامی برای سنجش کیفیت محصولات دانش بنیان

انطباق محصولات تولیدی در کشور با فرهنگ، آداب و رسوم و آیین اسلامی از جمله دغدغه‌هایی است که با تلاش شرکتی دانش‌بنیان به آن پاسخ داده شد.

نشان و برندی ایرانی و اسلامی برای سنجش کیفیت محصولات طراحی شده است تا ارزیابی محصولات در بستر آن صورت گیرد و مشتریان و کاربران از جزئیات کیفیت محصول مطلع شوند. محصولات غذایی نان، برنج، گوشت، خرما، پسته، انوع نهال، ماکارونی، انواع کنسرو، عسل، کالباس و غیره و محصولات غیر غذایی چون عطر و انیمیشن و برخی اصناف همچون داروخانه‌ها، رستوران‌ها، مراکز آموزشی، نانوایی سنتی و غیره اقدام به پیاده‌سازی برند طیب کرده‌اند. طیب نشانی است جامع و فرآیندی که به محصولات، خدمات و سازمان‌های واجد شرایط اعطا می‌شود.

نشان کیفیت طیب بر اساس مبانی اسلام طراحی و الزامات آن در قالب استانداردهای فرآیندی و سیستمی بر روی محصولات، خدمات و سازمان های متقاضی اعمال می شود. این محصول تولید موسسه کیفیت رضوی طراحی است.

این نشان، مظهر کامل سبک زندگی اسلامی و یکی از شاخص ترین محصولات مورد نیاز برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد و جامع ترین نگاه را در حوزه کیفیت دارد و سیستمی در کنار طیب طراحی شده تا ارزیابی محصولات در بستر آن صورت گیرد و مشتریان و کاربران با مراجعه به این سامانه می توانند، از جزئیات کیفیت محصول مطلع شوند.

ارزیابی محصولات براساس 5 شاخص مورد بررسی قرار می گیرد. نخستین شاخص حلیت است که الزامات شرعی و قانونی کسب و کار و تولید را مورد ارزیابی قرار می دهد. شاخص دوم نشان طیب سلامت است که رعایت همه الزامات برای تولید محصول سالم را مورد سنجش قرار می دهد.

شاخص سوم برکت است که اقتصادی بودن تولید محصول را مورد ارزیابی قرار می دهد وبررسی می کند تا مشخص شود ارزش افزوده تولید محصول تا چه میزان بود و چقدر صرفه اقتصادی دارد. شاخص چهارم اصالت محصول است که تقلبی بودن یا نبودن محصول را مورد ارزیابی قرار می دهد و همچنین بررسی می کند که آیا محصول یک تولید بومی و متناسب با فضا است یا خیر. شاخص پنجم ارزیابی نشان طیب نیز جذابیت محصول است که با توجه به پارامترهایی که تعیین شده، به محصول امتیاز داده می شود و پس از آن برای هر محصول یک شناسنامه دیجیتال آنلاین طراحی می شود و بر همین اساس مشتری می تواند محصول با کیفیت تر را شناسایی و خریداری کند.