سوییچهای مخابراتی «ایرانساخت» در مبارزه با کرونا گرهگشا شد
محصولی «ایران ساخت» بار دیگر در دل بحران گره گشا شد. سوییچهای مخابراتی پرظرفیت که در سامانه 4030 به کار رفته است. محصولی برآمده از زیست بوم فناوری و نوآوری که اگر نبود تامین آن از خارج کشور ماهها زمان نیاز داشت. اما با محصول تولید یک شرکت دانشبنیان این سامانه برای پاسخگویی به مردم کشور ظرف 72 ساعت راه اندازی شد.
شیوع کرونا توانمندی دانشبنیانها در عرصههای گوناگون را بار دیگر به نمایش درآورد. با بروز این بحران ستاد ملی مقابله با کرونا برای فاصلهگذاری و پاسخگویی به سؤالات مردم سامانه تلفنی 4030 را راهاندازی کرد. سامانهای که جمعیت میلیونی را باید مدیریت کند. یکی از زیرساختهای لازم برای ایجاد آن سوییچهای مخابراتی پرظرفیت بود. در شرایط عادی چندین ماه واردکردن این محصول دارای فناوری پیشرفته زمان میبرد.
اما با محصولی «ایران ساخت» این نیاز رفع شد و ظرف مدت 72 ساعت این مرکز تلفن راهاندازی شد تا با پاسخگویی سؤالات از نگرانی و اضطراب مردم کاسته شود.
شرکت دانش بیان صنایع ارتباطی آوا کار طراحی و ساخت سوییچهای مخابراتی پرظرفیت را انجام میدهد. انوشیروان مرآت مدیر این شرکت دانشبنیان درباره این محصول گفت: از فناوری مخابراتی نسل جدید برای توسعه این محصول استفادهشده است. این سوییچها در برقراری ارتباطات تلفنی کاربرد دارد. پیش از تولید آن در داخل سازمانها و ارگانها باید از محصولات اروپایی و چینی برای رفع نیاز خود استفاده میکردند اما اکنون این محصول جایگزینی برای آنها است.
مرآت ادامه داد: سازمانهای متوسط و بزرگ ارتباطات مخابراتی و تلفنی خود میان کاربران را با این سوییچها برقرار میکنند. بدین معنا که اگر سازمانها دارای شعب مختلف با پراکندگی جغرافیایی باشند به سوییچهای پرظرفیت نیاز دارند. شرکت مخابرات ایران نیز در توسعه جدید خود از این محصول استفاده کرده است و اکنون شبکه مخابرات در 11 استان کشور از این محصول استفاده کردهاند.
وی درباره کاربرد این محصول در شیوع کرونا گفت: غربالگری بیش از 60 میلیون ایرانی با تماس از طریق سامانه 4030 انجام شد. پس با استفاده از این سوییچهای پرظرفیت امکان پاسخگویی به این حجم بالا امکانپذیر است. این محصول با استفاده از فناوری نسل جدید مخابرات پاسخگویی به این تماسها را ممکن کرد.
مرآت همچنین بیان کرد: همچنین برای پاسخگویی به این حجم از تماس نیاز به تعداد بالایی بیش 50 هزار اپراتور است که عملا استقرار آنها در یک مکان ممکن نیست اما این محصول فرصتی فراهم میکند تا اپراتورها در مکانهای مختلف پاسخگوی مردم باشند و بهنوعی یکپارچهسازی را انجام میدهد. همچنین با فناوری هوش مصنوعی که در این سامانه وجود دارد، قابلیت سنجش حالات روحی تماسگیرنده مانند اضطراب، عصبانیت و آرامش از طریق تحلیل صوت و حالات صدا ممکن است. این مسئله به تهیه گزارشهای تحلیلی درباره تحولات و روند شیوع بیماری در مناطق گوناگون کشور کمک میکند.
در حال حاضر علاوه بر شرکت مخابرات، بیش از هزار سازمان و ارگان در سطح کشور از این محصول استفاده میکنند. محصولی ایران ساخت که با همت نیروی انسانی نوآور طراحی و ساخته شد. محصولی برآمده از دل زیستبوم فناوری و نوآوری که اکنون در زمان بحران به کارآمد تا بار دیگر اهمیت رونق این زیستبوم مشخص شود.این شرکت زمینه اشتغالزایی را برای بیش از صد طراح و مهندس فراهم کرده است.
گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
ارسال به دوستان