بازیافت نخاله‌های کارخانه‌ای توسط یک شرکت دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تغییر ساختار مواد مصرفی کارخانه‌ها و قابل بازیافت شدن تولیدات آنها ضمن پاکسازی محیط زیست، توانسته از هدررفت مقادیر بسیاری از مواد قابل مصرف و پرت هزینه‌ها جلوگیری کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش‌بنیان محاب صنعت ساختمان دارای رتبه یک شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در رشته عمران در سال 1394 است.  طراحی و ساخت ماشین آلات خط تولید بازیافت گل کارخانه‌های سنگبری، طراحی و تولید خط تولید سنگ مصنوعی از راه بازیافت گل دور ریز کارخانه‌های سنگبری، طراحی و ساخت ماشین آلات خط تولید صنعت ساختمان، راه سازی از نخاله‌های ساختمانی و پسماند کارخانه‌های سنگبری، طراحی خط تولید بتن از پسماند کارخانه‌های سنگبری، تولید سنگ لاشه نمره از سنگ‌های پرت سنگبری و ... از اقدامات و خدمات این شرکت است.

نباتی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان محاب صنعت ساختمان در خصوص زمینه کاری این شرکت گفت: این شرکت از راه تحقیقات در زمینه شناخت و مصرف مواد اولیه با استفاده از ضایعات کارخانه‌های سنگبری توانسته است قدمی مثبت در پاکسازی محیط زیست بردارد و همچنین از هدررفت مقادیر بسیاری از مواد قابل مصرف با کیفیت بالا و پرت هزینه‌ها جلوگیری کند.

 وی ادامه داد: در شرکت محاب با تغییر ساختار مواد مصرفی کارخانه‌ها و قابل بازیافت شدن تولیدات آنها صرفه جوئی قابل توجهی را در بحث انرژی کلید زده‌ایم و این مهم را اغلب مواد بازیافتی کارخانه‌های سنگبری  و کارخانه‌های تولید آجر و سفال عملیاتی کرده‌ایم.

به گفته نباتی با استفاده مناسب و تولید سنگ مصنوعی (البته بدون استفاده از رزین به دلیل جذب آب مناسب) و اتصال ملات به سنگ مصنوعی می‌توان ضمن کاهش هزینه‌ها، تنوع بالائی از طرح و رنگ را ایجاد کرد. به علاوه با ترکیب نخاله‌های مصالح بنائی پالایش شده و خرد کردن اجسام بزرگتر موجود در آن به اندازه یک تا چهار اینچ به جای شن و ماسه و گل دور ریز کارخانه‌های سنگبری به همراه سیمان و سیلیس بتن سازه‌ای با مقاومت مناسب برای راه سازی ساخت و به جای بیس و ساب بیس استفاده کرد.

نباتی همچنین روکش کردن بلوک‌های تولید شده پرسی از ترکیب گل دور ریز و سیمان و سیلیس مناسب برای هر جاده  و اقلیم را از دیگر اقدامات این شرکت عنوان و تصریح کرد: با استفاده از این شیوه می‌توان به صورت تخصصی روکش‌های بسیار مقاوم را در رنگ‌های مختلف و متناسب با راه مورد نظر جایگزین آسفالت کرد.

به گفته او، به کار گیری این شیوه، علاوه مزایای محیط زیستی، صرفه اقتصادی بالایی هم دارد.