بازار هند، ظرفیتی قابل توجه برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی
وبینار «آشنایی با بازار هند؛ فرصتی برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی»، با حضور مهندس قدمگاهی، مدیر پایگاه صادراتی محصولات دانش بنیان ایران در هند، در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 99 و در بستر سامانه lms.nimael.com برگزار گردید. در این وبینار، قدمگاهی با هدف آشنایی بیشتر شرکتکنندگان با بازار هند و پایگاه صادراتی ایران در این کشور، به معرفی صنایعی که شرکتهای دانش بنیان میتوانند در آنها حضور داشته باشند و همچنین چالشها و فرصتهای پیش روی آنها پرداخت.
وبینار «آشنایی با بازار هند؛ فرصتی برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی»، با حضور مهندس قدمگاهی، مدیر پایگاه صادراتی محصولات دانش بنیان ایران در هند، در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 99 و در بستر سامانه lms.nimael.com برگزار گردید. در این وبینار، قدمگاهی با هدف آشنایی بیشتر شرکتکنندگان با بازار هند و پایگاه صادراتی ایران در این کشور، به معرفی صنایعی که شرکتهای دانش بنیان میتوانند در آنها حضور داشته باشند و همچنین چالشها و فرصتهای پیش روی آنها پرداخت.
صنایع و تکنولوژیهای برتر در هند
مهندس قدمگاهی در معرفی شماری از صنایع و تکنولوژیهای مطرح در هند عنوان کرد: «صنایع پیشرو در هند شامل کشاورزی، فولاد، سنگهای قیمتی، صنایع شیمیایی، داروسازی و نساجی است که در دنیا بسیار مطرح به حساب می آیند. برخلاف تصوری که عموم نسبت به هند دارند، این کشور از لحاظ علم و تکنولوژی بسیار پیشرفته محسوب میشود؛ تکنولوژیهایی نظیر هوافضا، هستهای، علوم پایه، بیوتکنولوژی، نانوفناوری، فناوری اطلاعات، صنایع دارویی و شیمیایی و همچنین پزشکی است که هر کدام در نوع خود از برترینهای سطح جهانی به حساب می آیند.»
هند، بزرگترین بازار خردهفروشی در دنیا
قدمگاهی در توضیح و تشریح تقسیم بندیهای موجود در بازار هند گفت: «بازار هند، بزرگترین بازار خرده فروشی در دنیا است که عمدتا در اختیار دولت و هلدینگها میباشد. صنایع کشاورزی، بیمارستانی و صنایع نظامی، بیشتر در اختیار دولت هند و سایر صنایع این کشور، عموما در اختیار هلدینگهای بزرگ هندی است.»
بازاری با مزایای بسیار، برای ورود شرکتهای دانش بنیان ایرانی
مهندس قدمگاهی در ارتباط با مزایای بازار هند برای شرکتهای ایرانی، خصوصا شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد: «اولین و مهم ترین مزیت بازار هند برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی، دسترسی آسان، سریع و ارزان آن میباشد که میتواند برای شرکتهای نوپا و حتی متوسط نیز، جذاب به شمار آید. همچنین ارتباط دریایی ایران و هند، حتی در دوران تحریم پابرجا بوده است» وی در ادامه افزود: « نکتهای که با توجه به نتایجی که از شرکت در نمایشگاههای هند و بازخوردها به آن رسیدیم، خوشنامی محصولات ایرانی در هند است که در این رابطه مدیون سابقه شرکتهای ایرانی خصوصا شرکتهای فعال در زمینه پتروشیمی، پلیمری و مواد غذایی هستیم.»
ورود به بازار هند، بستر لازم برای ورودشرکتها به بازار کشورهای دیگر را نیز فراهم میکند.
نکته مهم دیگری که مهندس قدمگاهی در این وبینار به آن اشاره کرد، ارتباطات بازرگانی هند با سایر کشور ها بود. وی در اینباره گفت: «اگر شرکتی با قصد تولید یا صادرات مجدد به هند ورود میکند، خوب است بداند که این کشور، دارای نفوذ بالایی در بازارهای مهمی نظیر سریلانکا، سنگاپور، اندونزی، مالزی، عربستان سعودی و یا کشورهای آفریقایی مثل کنیا و اتیوپی است و این میتواند مزیتی بسیار مهم برای این دوستان به حساب بیاید.» وی در ادامه عنوان کرد: «ناگفته نماند که مشوقات در نظر گرفته شده توسط دولت هند، موجب شده است بیش از 120 کشور سرمایههای قابل توجهی را به بازار هند تزریق کنند و همچنین 7 منطقه آزاد تجاری که در هند وجود دارد، اخیرا رونق بالایی پیدا کرده و بسیاری از برندهای معتبر دنیا از کشورهای نظیر آمریکا، ژاپن و کشورهای عربی، سرمایه گذاریهای بزرگی در هند انجام دادهاند که نشان دهندهی وجود بازار بسیار پر ظرفیت در هند است.»
فرصتهای بسیار مهم برای شرکتهای ایرانی
همچنین در این وبینار مطرح گردید: «صنایع ساختمان، صنایع وابسته به سلامت و بهداشت، خودروسازی و صنایع وابسته و همچنین صنایع پلیمری، صایعی هستند از ظرفیت بالایی برای جذب فناوری از ایران برخوردارند که این نتایج، با توجه به تحقیقات بازاری که توسط همکاران انجام دادیم به دست آمده است و این آمادگی در پایگاه صادراتی ایران در هند وجود دارد که بین شرکتهای دانش بنیان ایرانی و شرکتهای هندی در این زمینهها ارتباط بگیریم و این ظرفیت تا حد بسیار بالایی موجود است که بتوانیم قراردادهای انتقال فناوری بزرگی منعقد کنیم.» قدمگاهی در ادامه عنوان کرد: «این نکته قابل توجه است که هند یک بازار بسیار پرظرفیت برای تجهیزات پزشکی به حساب می آید، چرا که بیش از 60 درصد بازار تجهیزات پزشکی در هند، وارداتی است و این واردات از کشورهای مختلفی همچون آمریکا، سنگاپور، فرانسه، آلمان و چین انجام میشود. با توجه به تجربیاتی که این زمینه بدست آوردهایم، میتوانیم بگوییم شرکتهای ایرانی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی توانمندی بالاتری از شرکتهای هندی در این حوزه دارند و میتوانند قسمتی از بازار واردات این کشور را در اختیار بگیرند.»
پایگاه صادراتی ایران در هند، خدمات متنوعی را به شرکتهای متقاضی ورود به این کشور ارائه میدهد.
مهندس قدمگاهی در معرفی پایگاه صادراتی ایران در هند چنین عنوان کرد: «پایگاه صادراتی ایران، کمتر از یک سال است که در هندوستان راهاندازی شده اما به واسطهی شریک تجاری خود که تجربهی فعالیت 25 ساله حقوقی و تجاری در هند و بازارهای بین المللی را دارد، میتواند خدمات متنوع و حرفهای را به شرکتهایی که تمایل دارند به بازار هند ورود کنند ارائه دهد. این خدمات شامل انعقاد قرارداد نمایندگی، تنظیم قراردادهای رسمی فروش، بازاریابی محصول، تامین مواد و ملزوماتی که شرکتهای دانش بنیان به آن احتیاج دارند، راهاندازی نمایشگاههای دائمی، ارائه خدمات مالی، شرکت در نمایشگاههای بین المللی، انتقال تکنولوژی، برگزاری جلسات تجاری، تحلیل بازار و نیاز سنجی و همینطور پیگیری فرایند ثبت اختراع و ... میباشد.»
در ادامه این وبینار، مهندس قدمگاهی با پاسخ دادن به سوالات نمایندگان شرکتهای دانش بنیان، به رفع ابهامات موجود در مسیر ورود شرکتهای ایرانی به بازارهای جهانی و خصوصا بازار هند پرداخت. لازم به ذکر است فایل ویدیویی این وبینار و همچنین فایل پاورپوینت مدرس، هفته آینده از طریق وبسایت daneshbonyan.ir در دسترس قرار خواهد گرفت.
ارسال به دوستان