اصلاح فرآیندهای سازمانی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

برخی شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت تخصصی بر روی اصلاح فرآیندها در سازمان‌های مختلف تمرکز دارند تا روند رشد آنهارا تسریع کنند.

بسیاری از نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، خصوصی و عمومی در کشور، بر اساس سیستم‌های سنتی خدمات عرضه می‌کنند یا محصولی را به فروش می‌رسانند. بر اساس کمپینی که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به راه انداخت، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق زیادی در این حوزه متمرکز شدند.

شرکت دانش‌بنیان سرآمدان اندیشه آوینا با مجموعه‌هایی مانند دادگستری و بانک‌ها همکاری می‌کند، این شرکت ابتدا با کار بر روی روند عارضه یابی، تیم تحقیق خود را وارد یک شرکت، سازمان و نهاد کرده و سپس کلیه فرآیندهای خدمت رسانی، تولید و یا فروش محصول و خدمات را مورد بازبینی قرار می‌دهند.

موشکافی مشکلات، تغییر اهداف، جمع آوری اطلاعات، تحلیل و تفسیر، بازخورد، برنامه‌ریزی اقدام، پیاده سازی، نظارت و اندازه‌گیری و ارزیابی نهایی، بخشی از کارهایی است که طی این فرآیند انجام می‌شود.

 

عارضه‌یابی و تزریق فناوری به فرآیندها

معمولا در سازمان‌ها و شرکت‌ها، ساختار و فرآیندهای مشخصی تعریف نشده و همه چیز به صورت بی قاعده و خودجوش به مرور زمان رشد یافته است. چنین شرکت‌های دانش‌بنیانی در واقع به این سوالات کلیدی پاسخ می‌دهند که چگونه می‌توان این فرآیندهای سازمانی را برای خدمت‌رسانی یا تولید و فروش محصول و خدمات بهینه سازی کرد یا آنها را در مسیر رشد سازمانی توسعه داد و دوباره بازنویسی کرد.

این شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین در مورد شرکت‌های تجاری، مطالعات بازار، شناخت رقیب و مواردی از این دست را نیز به فعالیت‌های خود پیوست می‌کنند که در نهایت ممکن است از طریق یک سامانه یا اپلیکیشن و یا صرفاً اصلاحات ساختاری مشکلات را برطرف سازند.

با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برخی شرکت‌های دانش‌بنیان تخصص‌یافته در زمینه تجارت و کارگزاری فناوری نیز صرفاً در زمینه تسهیل صادرات فعالیت دارند.