گزارش نشست بررسی آثار تبلیغات آنلاین در افزایش فروش شرکت های دانش بنیان

«پایان یک کمپین تبلیغاتی تازه شروع ماجراست...»

به گزارش مرکز موسسات و شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست پرسش و پاسخ با موضوع «بررسی آثار تبلیغات آنلاین در افزایش فروش شرکت‌های دانش‌بنیان» در تاریخ سه‌شنبه 14 آبان‌ماه در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش مرکز موسسات و شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست پرسش و پاسخ با موضوع «بررسیآثار تبلیغات آنلاین در افزایش فروش شرکت‌های دانش‌بنیان»در تاریخ سه‌شنبه 14 آبان‌ماه در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

در این نشست شراگیم مرادی، مدیر دیجیتال مارکتینگ سابق هومینگ، علی حسینی سئو مستر سابق دیجیکالا و علی‌بابا و علیرضا صفری مدیر دیجیتال مارکتینگ سابق اخبار رسمی به بیان پاسخ سؤالات حاضران در نشست پرداختند.

شراگیم مرادی در ابتدای این نشست گفت: ما همواره در ابتدای راه ایده‌های خوبی در سر داریم و به‌سرعت یک سایت نیز راه‌اندازی می‌کنیم اما باید بدانیم که استفاده صحیح و به‌جا از ابزارهای بازاریابی و داشتن یک برنامه بازاریابی مدون است که موفقیت ایده و کسب و کار ما را تضمین کند و می‌تواند موجب افزایش فروش ما شود. موضوع بعدی در برنامه بازاریابی یک کسب و کار، کمپین‌های تبلیغاتی است که با هدف‌های مختلف برگزار می‌شود. در مسیر برگزاری چنین کمپین‌هایی ابتدا باید هدف کمپین را تعیین کنیم و سپس در راه رسیدن به آن هدف، بودجه خود را تنظیم و بر مبنای آن کمپین خود اجرایی سازیم. وی مدل تبلیغاتی 5M را برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهاد می‌دهد که در آن هدف، هزینه و بودجه، پیام، رسانه و ارزیابی 5 زمینه اصلی تصمیم‌گیری در کمپین‌های تبلیغاتی به‌شمار می‎روند.

مرادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با بودجه تبلیغاتی اندک چگونه باید هزینه تبلیغات خود را مدیریت کنند گفت: این شرکت‌ها بهتر است از بازاریابی عملکرد (Performance Marketing) استفاده کنند. شرکت‌ها ابتدا باید  با روش‌های مختلف مثل تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، شبکه‌های اجتماعی و ... تست‌های مختلف انجام دهند و ببیند که کدام یک از این روش‌ها برای آنان بهینه‌تر است. بعد از آن بایستی روی سئو و محتوای خود کار کنند.

مرادی در مورد راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی نیز گفت که ابتدا باید یک هدف برای کمپین خود تعیین کنیم و سپس با تشکیل یک اتاق فکر و استفاده از تجربه کمپین‌های قبلی روی هدف کمپین جدید متمرکز شویم. همچنین برای آنالیز کمپین‌های تبلیغاتی باید از همان روز اول شروع به کار کمپین ارزیابی آن را شروع کرد و ابزار آنالیز گوگل بهترین ابزار رایگان تجزیه و تحلیل کمپین است که در کل دنیا استفاده می‌شود.

در ادامه نشست علی حسینی به توضیح تجربیات خود درباره راه‌اندازی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی پرداخت. حسینی گفت: تبلیغات به‌تنهایی و بدون داشتن استراتژی تأثیر چندانی ندارد. اگر یک کاربر تنها یک بنر فروش از شما ببنید محال است که از شما خرید کند و شما باید مشتری را در پلتفرم‌های مختلف «به تور بیندازید» و آنان را تبدیل به مشتری کسب و کار کنید.

حسینی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره برنامه‌ریزی برای کمپین‌های تبلیغاتی گفت: مهم‌ترین قسمت کار مربوط به صاحبان یک کسب وکار است که باید برای کمپین خود یک چشم‌انداز (vision) در نظر بگیرند. این چشم‌انداز نباید تخیل صرف باشد و بایستی قابلیت دسترسی نیز داشته باشد. پس از آن نوبت به تعریف «شاخص‌های کلیدی عملکرد» (kpi) است؛ که برای انتقال این شاخص‌های کلیدی به کارشناسان اجرایی کمپین، «طراحی عوامل حیاتی موفقیت» (CSF) ضروری به نظر می‌رسد.

حسینی در بخش پایانی صحبت‌هایش به بیان نکاتی در مورد سئو (SEO) پرداخت و گفت: سئو یکی از کم‌هزینه‌ترین ابزارهای تبلیغاتی است و  در مقابل، با افزایش قیمت دلار google adsجزو گران‌ترین‌ها به شمار می‌آید که باید با توجه به بودجه تعریف شده برای کمپین، روش تبلیغاتی خود را نیز انتخاب کنیم. حسینی همچنین افزود در یک کمپین تبلیغاتی سئو باید 5 درصد بودجه کل کمپین را تشکیل دهد.

علیرضا صفری سومین و آخرین مهمان این نشست بود. او اعتقاد داشت برای راه‌اندازی یک کمپین حتماً باید ترندهای روز را مورد توجه قرار داد و نکته مهم بعدی را نیازسنجی از مخاطبان دانست؛ که این نیازسنجی می‌تواند به‌صورت مستقیم با یک پرسشنامه انجام گیرد و یا با روش‌های غیرمستقیم به آن دست پیدا کرد.

وی در مورد چگونگی شناسایی پرسونای مخاطب در شبکه‌های اجتماعی، طوفان فکری را بهترین روش برای دستیابی به آن دانست. صفری معتقد بود هر سازمان و کسب‌وکار باید در ابتدای راه خود طوفان فکری انجام دهد و بعد نتایج حاصل از آن را با دوستان و افراد متخصص خارج از کسب‌وکار به اشتراک بگذارد و در نهایت به مقایسه و ارزیابی نتایج با یکدیگر بپردازد. صفری داشتن استراتژی در یک کمپین تبلیغاتی را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: اینکه کمپین قرار است به چه سمتی برود، هزینه و بودجه چگونه تقسیم‌بندی شود همه در موفقیت یک کمپین تبلیغاتی آنلاین مؤثر است.

صفری در انتهای صحبت‌هایش به این مسئله که باید از یک کمپین تبلیغاتی انتظاری معقول داشته باشیم و kpiهای درست انتخاب کنیم اشاره کرد و با این جمله صحبت‌های خود را به اتمام رساند: «پایان یک کمپین شروع ماجراست...»

درنهایت حاضران در جلسه به طرح سوالات و موضوعات خویش پرداختند و کارشناسان به سوالات مربوطه پاسخ دادند.

تصاویر