312 شرکت دانشبنیان خدمات ارزانقیمت تجاریسازی را ارائه دادند
شرکتهای دانشبنیان فعال در ارائه خدمات تجاریسازی ارزانقیمت، مسیر تولید انبوه محصولات دانشبنیان را هموار کردند.
یکی از چالشهای مهم کشور در حوزه تولید محصولات دانشبنیان و خلاق، موضوع تجاریسازی و صادرات است. این چالش با گام گذاشتن شرکتها به عرصه صادرات محصولات ایرانساخت، دریافت استانداردها برای ورود به بازار سایر کشورها جدیتر میشود.
این رویه در سالهای اخیر با تحریمهای بیشتری که بر کشورمان تحمیل شده است، موانعی جدیتر را فراروی خود میبیند و این دغدغه را ایجاد کرده است که چگونه میتوان به بازارهای هدف راه یافت. شرکتهایی با خلق ساز و کارهایی تلاش کردهاند این مسیر را هموار کنند.
تجاریسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان، ضمن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال، منافع بیشتری برای کشور حاصل میکند و به همین علت تجاریسازی و صادرات محصولات این کسبوکارها، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
فعالیت 312 شرکت در حوزه تجاریسازی
در همین راستا تاکنون 312 شرکت در حوزه تجاریسازی فعال شدهاند که خود با نوآوری در خدمات توانستهاند مجوزهای لازم در این مسیر را اخذ کنند.
در راستای توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان معمولا سه اقدام مهم نیاز است تا صورت گیرد. در مرحله نخست به شرکتهای دانشبنیان کمک میشود تا بتوانند ضمانتنامه جهت دریافت خدمات جانبی و امضای قرارداد ارائه دهند. شرکتهای دانشبنیان تازه تاسیس در زمان انعقاد قرارداد در راستای اخذ اعتماد طرف مقابل باید ضمانتنامه ارائه دهند تا پیشپرداخت را آسانتر دریافت کنند.
شرکتهای دانشبنیان در مراجعه به بانک برای دریافت ضمانتنامه همواره با چالش چرخش مالی مواجه میشوند و به علت این که حد نصاب کافی چرخش مالی را جهت دریافت ضمانتنامه ندارند، در دریافت آن موفق نیستند.
اتفاقی که در شرکتهای دانشبنیان که زمینه فعالیت آنها ارائه خدمات تجاریسازی است، رقم میخورد این است که جهت صدور ضمانتنامه به توان فنی شرکت توجه میکند و طبق آن، ضمانتنامه صادر میشود.
از سوی دیگر شرکتهای دانشبنیان در راستای تامین سرمایه در گردش نیاز به تسهیلات دارند که مشخصا نمیتوانند این تسهیلات را از منبعی مشخص در ابتدای کار تامین کنند. شرکتهای دانشبنیان حوزه تجاریسازی در این میان واسطهای هستند که میتواند تسهیلات را با نرخ ترجیحی به شرکتهای دانشبنیان ارائه دهند و این چالش را نیز از پیش روی شرکتهای دانشبنیان حذف کند.
سرمایهگذاری خطرپذیر یکی از موارد دیگری است که شرکتهای دانشبنیان به آن نیاز دارند تا در ابتدای فعالیت بتوانند پیش روند و مشخصا سرمایهگذاری خطرپذیر به این علت رقم میخورد که وام پاسخگوی نیاز شرکت نیست. سرمایهگذاری خطرپذیر به این شکل است که پس از ارزیابی شرکت، قسمتی از سهام شرکت اخذ و از این طریق سرمایه به سمت شرکت سوق داده میشود. این نیز یکی از خدمات مفیدی است که امروزه از سوی شرکتهای دانشبنیان ارائه میشود تا تجاریسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان تسهیل شود.
بازاریابی، تسهیل صادرات و معرفی محصولات نوین دانشبنیان به مشتریان داخلی و خارجی از جمله خدمات مهم دیگری است که شرکتهای دانشبنیان ارائهکننده خدمات تجاریسازی، در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار میدهند و گامی موثر در رونق تولید برمیدارند.
ارسال به دوستان