محصولات گلوگاهی دانش‌بنیان توسعه می‌یابند

توافق‌نامه همکاری مشترک در راستای بومی‌سازی تجهیزات و اقلام راهبردی صنعت گاز بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی گاز ایران منعقد شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، توافق‌نامه همکاری در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و اقلام گلوگاهی صنعت گاز به امضای روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران رسید.

دهقانی طی سخنانی در این مراسم مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه بازار این شرکت‌ها و تعامل با دستگاه‌ها در این راستا دانست و گفت: معتقدم هیچ‌حمایتی واقعی‌تر، عملیاتی‌تر و هدفمند‌تر از توسعه بازار دائمی و پایدار برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیست.  حمایت بدون هدف شاید شرکتی را زنده نگاه بدارد اما ممکن است پایدار نباشد؛ در صورتی‌که اگر شرکتی که به حدی از بلوغ رسیده است، بتواند خود را به بازاری وصل کند و‌ این بازار را توسعه دهد قطعا ماندگار خواهد شد.

وی با اشاره به دسته بندی شرکت های داشن بنیان به نوپا، فناور و نواور گفت: شرکت های بزرگ حمایت هایی از جنس تخصیص میدان فعالیت و بازار و زمین بازی برای تاثیرگذاری دریافت می‌کنند.

دهقانی بیان کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان دستگاه های دولتی مکلف شده اند که محصولاتی که یک میلیون دلار و بیش تر ارزبری دارند را با کمک شبکه شرکت های دانش بنیان تامین کنند و این ماده قانونی، در قالب توافقات و همکاری با دستگاه‌ها و صنایع متقاضی، بازار بالقوه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی قرار می‌گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با بیان این‌که در قالب توافق‌نامه با شرکت ملی گاز، 12 گروه محصول راهبردی و تولید بار اول در دستور کار قرار گرفته است، افزود: امضای این توافق نامه  ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه بازار محصولات گلوگاهی دانش بنیان اقدامی بزرگ‌ در همین راستا است.

دهقانی با اشاره به همکاری و استقبال خوب دستگاه‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و رقم خوردن فصل تازه‌ای در بهره‌مندی از توان این شرکت‌ها در صنایع بزرگ و گلوگاهی، افزود: در هیچ دوره‌ای، فرصت همکاری بین شرکت های دانش بنیان و دستگاه ها به این اندازه قوی و جدی نبوده است. معتقدم شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون ۹۰ درصد از مسیر اتصال به بازارهای بزرگ و صنایع را پیموده‌اند و اکنون در 10 درصد انتهای خط و کم‌ترین فاصله تا رسیدن به زنجیره ارزش صنایع قرار دارند؛ آن دسته شرکت‌هایی که انرژی و‌ توان خود را برای پیمودن 10 درصد مسیر باقیمانده‌ پیوستن به زنجیره ارزش صنایع ذخیره و عزم خود را جزم کرده اند، قطعا در فرجام مسیر، دستاوردهای خوبی برای خود و کشور کسب خواهند کرد.