شیوه نامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشین های دوار ابلاغ شد
شیوهنامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشینهای دوار با هدف کاهش تصدی در شرکتهای تابعه، بهبود بهرهبرداری از تاسیسات، پرهیز از داشتن انبارهای قطعات یدکی و صرفهجویی در وقت و هزینه در ارتباط با این تعمیرات، از سوی وزیر نفت به چهار شرکت اصلی و معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ابلاغ شد.
شیوهنامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشینهای دوار با هدف کاهش تصدی در شرکتهای تابعه، بهبود بهرهبرداری از تاسیسات، پرهیز از داشتن انبارهای قطعات یدکی و صرفهجویی در وقت و هزینه در ارتباط با این تعمیرات، از سوی وزیر نفت به چهار شرکت اصلی و معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ابلاغ شد.
متن این شیوهنامه که از سوی بیژن زنگنه ابلاغ شده، به شرح زیر است:
«با توجه به ضرورت کاهش تصدی در شرکتهای تابعه، بهبود بهرهبرداری از تاسیسات، پرهیز از داشتن انبارهای قطعات یدکی و در نهایت صرفهجویی در وقت و هزینه در ارتباط با تعمیرات ماشینهای دوار، موارد زیر جهت اجرا ابلاغ و جایگزین دستورعمل شماره ۲۹۵۵-۲۸/۱ تاریخ ۲۶/ ۱۱/ ۸۲ میشود. این شیوهنامه از تاریخ ابلاغ لازمالاجراست.
در صورتی که در زمان ابلاغ، معاملاتی برای خرید قطعات یدکی یا واگذاری تعمیرات خارج از چارچوب این شیوهنامه، در دست اقدام باشد، باید متوقف شده و کار براساس این شیوهنامه به انجام برسد.
منظور از ماشین دوار در این شیوهنامه، انواع توربین، کمپرسور، ژنراتور، پمپ، الکتروموتور و موتورهای دیزلی و گازسوز است.
الف) شرکتهای اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت موظفند:
الف-۱- در تعمیرات ماشینهای دوار، اصل اقتصادی بودن تعمیرات با جایگزینی دستگاه نو به خصوص برای دستگاههای مدل قدیم و موارد تحریم شده را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت اقتصادی نبودن تعمیر، نسبت به خرید و جایگزینی ماشین نو اقدام کنند.
تبصره- در بررسی جایگزینی ماشینهای دوار، لازم است گزینه جایگزینی سامانههای متکی به الکتروموتورهای دور ثابت یا متغیر با توربین- کمپرسور یا توربوپمپهای موجود، مورد توجه و مقایسه فنی و اقتصادی قرار گیرد.
الف-۲- امور تعمیرات اساسی ماشینهای پیشگفته را که الزاما باید همراه با تامین قطعات مورد نیاز از طرف شرکت پیمانکار باشد، در شرایط رقابتی به شرکتهای صاحب صلاحیت ایرانی واگذار کنند.
تبصره ۱- در مواردی که شرکتهای تابعه دارای قطعات یدکی مربوط به ماشینهای پیشگفته از محل خریدهای قبلی در انبارهای خود باشند، میتوانند اینگونه قطعات را با قید در قرارداد فیمابین، در اختیار شرکت تعمیراتی طرف قرارداد خود بگذارند.
تبصره ۲- نحوه تعیین صلاحیت شرکتها در بخش «ب» آمده است.
الف-۳- از ایجاد، شراکت و توسعه هرگونه ظرفیت تعمیراتی مرتبط با این شیوهنامه از طریق سرمایهگذاری مستقیم یا غیرمستقیم شرکتهای دولتی تابعه خودداری نمایند و نیز از ارجاع تعمیرات اساسی ماشینهای دوار خود به صورت امانی/ شبه امانی به تعمیرگاههای متعلق به شرکتهای تابعه خودداری نمایند. ظرف مدت یک سال باید این گونه کارگاهها از جمله تعمیرگاه آغاجاری تعیین تکلیف شوند.
تبصره- شرکت ملی نفت ایران مکلف است تا پایان دی ماه ۱۳۹۷، نحوه استفاده از تعمیرگاه توربین آغاجاری را به نحوی که سازگار با این شیوهنامه باشد، ارائه نماید.
الف- ۴- از واگذاری تعمیرات ماشینهای پیشگفته توسط شرکتهای تابعه وزارت نفت به شرکتهای خارجی ممانعت کنند.
در مواردی استثنایی که ماشین دوار باید برای تعمیر یا بهینهسازی الزاما به خارج از کشور ارسال شود، این کار باید از طریق شرکتهای ایرانی با ایرانی- خارجی تائید صلاحیت شده انجام پذیرد.
الف-۵- از هر گونه خرید مستقیم و انبار کردن قطعات یدکی مربوط به ماشینهای دوار اکیدا خودداری کنند.
تبصره - قطعات و مواد مصرفی جاری برای بهرهبرداری نظیر فیلترهای هوا و روغن که جزو عملیات نگهداشت دستگاهها محسوب میشود، از این قاعده مستثنی است.
الف-۶- فهرست موجودی قطعات یدکی خود را به صورت فایلهای الکترونیکی در اختیار مدیریتهای ذیربط (کالا و بازرگانی) شرکتهای اصلی قرار دهند و در صورت نیاز سایر شرکتهای تابعه، در ازای دریافت قیمت روز به فروش برسانند.
الف-۷- پیمانکاران طرف قراردادهای تعمیرات اساسی ماشینهای دوار باید ملزم شوند قطعات و کالاهای مورد نیاز تعمیرات قابل تامین از داخل کشور را از تولیدکنندگان داخلی بهویژه اقلام مندرج در سامانه تأمین الکترونیکی کالای صنعت نفت (EP) خریداری نمایند.
تبصره– در مواردی که هنوز قطعه یا کالای موردنیاز تعمیرات ماشینهای دوار امکان ساخت داخلی ندارد، با پیشنهاد پیمانکار تعمیراتی و با تأیید و مسئولیت هیئتمدیره شرکت تابعه، خرید خارجی از طریق پیمانکار تعمیراتی امکانپذیر خواهد بود.
الف-۸- واگذاری کار مطابق مدلهای جدید برونسپاری مانند نگهداری و تعمیرات (M) یا بهرهبرداری و نگهداشت (O&M)، مورد تاکید بوده و شرکتها الزاما از این روشها استفاده نمایند.
توضیح آن که در مورد سامانههایی که ماشینهای دوار در آنها نقش تعیینکننده دارند، مانند ایستگاههای تقویت فشار گاز، ایستگاههای تزریق گاز، تلمبهخانههای نفت، از ابتدا و به هنگام برگزاری مناقصه برای انتخاب سازندگان تجهیزات و پیمانکاران باید در اسناد قید شود که نگهداری و بهرهبرداری از تاسیسات نیز طبق قرارداد برای مدت طولانی برعهده طرف قرارداد خواهد بود. (از جمله شامل تامین قطعات یدکی و انجام تعمیرات مورد نیاز) بدین ترتیب این بخش از کار برونسپاری خواهد شد.
ب) معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است:
ب-۱- فهرست شرکتهای ایرانی صاحب صلاحیت برای انجام خدمات موضوع این شیوهنامه را با همکاری شرکتهای تابعه و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، تهیه و ابلاغ نموده و فهرست شرکتهای پیشگفته را همراه با کارهای در دست اجرا و ظرفیت ارجاع کار به آنها، در پایگاههای اطلاعرسانی از جمله تارنمای معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری، اعلام و مرتبا بهروز نماید.
ب-۲- اسناد و رویههای اجرایی برای پیادهسازی این شیوهنامه، مشتمل بر کلیات شرح خدمات، الگوی همسان قرارداد تعمیراتی، فرآیندهای ارجاع کار و فهرستبهای تعمیرات را با همکاری شرکتهای تابعه، تهیه و جهت اجرا به شرکتهای اصلی و فرعی تابعه ابلاغ نماید.
تبصره– ابلاغ اسناد موضوع این بند با هدف تسهیل و انضباط کار شرکتها صورت میگیرد و لذا عدم ابلاغ این اسناد، مانع اجرای این شیوهنامه نخواهد بود.
ب-۳- نسبت به برگزاری جلسات لازم و توجیه کارفرمایان و نیز فعال کردن شرکتهای ذیصلاح اقدام نموده و در مجموع مقدمات و زیرساختهای لازم برای اجرای این شیوهنامه را فراهم آورد.
ب-۴- نظارت مستمر بر عملکرد شرکتهای اصلی و فرعی تابعه را در رابطه با پیادهسازی مفاد این شیوهنامه، انجام دهد و هر ۶ ماه گزارش عملکرد شرکتهای تابعه را به وزیر ارائه نماید.
ارسال به دوستان