کارگروه دائمی شورای راهبری فناوریها و تولیدات دانشبنیان در جلسه مورخ 28/8/1403 به استناد ماده (7) قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات - مصوب 1389 - و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، دستورالعمل رسیدگی به اعتراضات و شکایات شرکتها و مؤسسات دانشبنیان را به شرح زیر تصویب کرد:
دستورالعمل رسیدگی به اعتراضات و شکایات شرکتها و مؤسسات دانشبنیان
ماده 1 - در این دستورالعمل، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مندرج در ذیل به کار میروند:
الف) قانون: قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، مصوب 1389 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن.
ب) آییننامه: آییننامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، موضوع تصویبنامه شماره 141602/ت46513هـ مورخ 21/08/1391 هیئت وزیران و اصلاحات بعدی آن.
ج) شورا: شورای راهبری فناوریها و تولیدات دانشبنیان موضوع ماده (2) قانون.
د) معاونت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری.
هـ) دبیرخانه: دبیرخانه شورا موضوع تبصره (2) ماده (2) قانون.
و) شرکت: شرکتها و مؤسسات دانشبنیان موضوع ماده (1) قانون.
ز) دستگاه: دستگاههای اجرایی که به موجب مفاد قانون وظیفة ممیزی یا اجرای حمایتهای مندرج در قانون را برعهده دارند.
ماده 2- در اجرای ماده (7) قانون، رسیدگی به اعتراضات و شکایات شرکت در خصوص عملکرد دستگاه، بر اساس این دستورالعمل انجام میشود.
ماده 3- دبیرخانه موظف است سامانهای برخط را جهت دریافت شکایات شرکت راهاندازی کند و کلیه شکایات واصله را از طریق این سامانه و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضی به جریان بیندازد.
ماده 4- درخواستهای شرکت که در سامانه موضوع ماده (3) این دستورالعمل بارگذاری میشوند، در سه گروه زیر طبقهبندی میشوند:
الف) درخواست بازنگری: مواردی که در آنها شرکت، متقاضی اصلاح، تکمیل یا تغییر درخواست خود برای برخورداری از حمایتهای مندرج در قانون است.
ب) اعتراض: مواردی که در آنها نتیجة بررسی درخواست اولیة شرکت برای برخورداری از حمایتهای قانون یا نتیجة درخواست بازنگری شرکت برای متقاضی قابل پذیرش نیست و متقاضی به بررسی انجامشده توسط دستگاه معترض است.
ج) شکایت: مواردی که در آنها شرکت مدعی قصور یا تقصیر از طرف دستگاه است یا مواردی که شرکت متقاضی نتیجه بررسی اعتراض خود توسط دستگاه را غیرقابل قبول میداند.
ماده 5- دبیرخانه موظف است درخواستهای بازنگری و اعتراض ثبت شده در سامانه ماده (3) را جهت بررسی در اختیار دستگاه مربوطه قرار دهد. درخواستهای بازنگری و اعتراض توسط دستگاه مورد بررسی قرار میگیرند.
ماده 6- دستگاه موظف است ضمن اعلام فرایند اجرایی مدون بررسی درخواستهای بازنگری و اعتراض به دبیرخانه شورا و شرکتهای متقاضی، هر شش ماه یکبار گزارشی از بررسی این درخواستها را به کارگروه دائمی شورا ارائه دهد.
ماده 7- دستگاه موظف است حداکثر ظرف یک ماه به درخواست بازنگری یا اعتراض شرکت جهت برخورداری از حمایتهای قانون رسیدگی و نتیجه نهایی را به متقاضی اعلام کند. چنانچه نتیجه بررسی دستگاه، رد درخواست شرکت باشد، این موضوع باید به طور مستدل به آگاهی متقاضی برسد.
ماده 8- دبیرخانه موظف است شکایتهای ثبت شده در سامانه ماده (3) را به کمیته رسیدگی به شکایات دبیرخانه شورا با اعضای ذیل ارجاع دهد:
- - دبیر شورا؛
- - نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
- - نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
- - نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
- - نماینده معاونت؛
- - نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران؛
- - یکی از اعضای حقیقی کارگروه به انتخاب رئیس کارگروه دائمی شورا.
تبصره 1- شرکت شاکی و دستگاه متشاکی برای ادای توضیحات به جلسات کمیته رسیدگی به شکایات دبیرخانه دعوت میشوند.
تبصره 2- در صورتی که طرف شکایت شرکت یکی از اعضای کمیته ماده (5) باشد، عضو مربوطه از کمیته حذف و به پیشنهاد کارگروه دائمی شورا جایگزین میشود.
ماده 9- کمیته رسیدگی به شکایات دبیرخانه موظف است حداکثر ظرف یک ماه به شکایت شرکت جهت برخورداری از حمایتهای قانون رسیدگی و نتیجه نهایی را به متقاضی اعلام کند.
تبصره - شرکت و دستگاه مجری به مدت 15 روز از تاریخ ابلاغ مصوبه کمیته رسیدگی به شکایات دبیرخانه شورا فرصت دارند تا اعتراض خود نسبت به این مصوبه را کتباً به دبیرخانه اعلام کنند.
ماده 10- در صورت اعتراض شرکت یا دستگاه به مصوبه کمیته، موضوع در جلسه کارگروه دائمی شورا مورد بررسی قرار گرفته و مصوبه کارگروه با امضای رئیس کارگروه به شرکت و دستگاه ابلاغ خواهد شد.
تبصره- شرکت و دستگاه به مدت 15 روز از تاریخ ابلاغ مصوبه کارگروه دائمی شورا فرصت دارند تا اعتراض خود را نسبت به این مصوبه کتباً به دبیرخانه اعلام کنند.
ماده 11- در صورت اعتراض شرکت یا دستگاه به مصوبه کارگروه دائمی شورا، موضوع در جلسه شورا مورد بررسی گرفته و مصوبه شورا با امضای رئیس شورا به شرکت و دستگاه ابلاغ خواهد شد.
ماده 12- پس از طیشدن فرایند مواد (9)، (10) یا (11) این دستورالعمل، مصوبه توسط دبیرخانه شورا ابلاغ میشود. این مصوبه برای دستگاه لازمالاجراست و در صورت عدم اجرای مصوبه توسط دستگاه، موضوع جهت پیگیری به نهادهای نظارتی مربوطه از جمله سازمان بازرسی کل کشور ارسال خواهد شد.
ماده 13- پیگیری اعتراض و شکایت از طریق فرایند این دستورالعمل مانع سایر پیگیریهای قانونی توسط شرکت نیست و شرکت مجاز است شکایت خود را از طریق نهادهای مربوطه دنبال کند.