علامت تجاری یکی از ابزارهای مهم برای پیشرفت یک کسبوکار موفق است. ثبت قانونی این علامت اهمیت زیادی دارد که میتواند نقش مهمی درروند پیشرفت و فرایند تبلیغات کسبوکار ایفا کند و به همین دلیل بهعنوان یک تابلو راهنمای ساده و عملگرا معرفی میشود.
علامت تجاری میتواند ذهن مشتری را به سمت کسبوکار موردنظر ببرد و تنها ابزاری است که بدون احتیاج به دیدن اسم کسبوکار یا شرکت، فکر مصرفکننده را مشغول میکند. درواقع هر مصرفکننده اولین ذهنیتی که از کالاها به یاد میآورد علامت تجاری آن محصول است به همین دلیل شرکتهای بزرگ تولیدکننده دنیا میلیونها دلار برای علامت تجاری خود هزینه میکنند همچنین داشتن علامت تجاری منحصربهفرد میتواند محصول را در بازار متمایز کند.
امروزه طراحی هوشمندانه علامت تجاری میتواند یکی از دلایل موفقیت محصول در بازار باشد بهطور مثال علامتی که از حروف تشکیلدهنده نام شرکت طراحیشده، میتواند ذهن مصرفکننده را به سمت پیدا کردن نام اصلی ترغیب کند. طراح علامت با توجه به محصول میتواند از رنگهای خاص در نشان تجاری استفاده کند معمولاً طراحان خبره تا حدودی به علم روانشناسی آشنایی دارند و میتوانند برای جذب ذهنی مصرفکنندگان از این علوم استفاده کنند. همچنین استفاده از اشکال خاص با توجه به کارایی محصول، محیط محصول و افرادی که محصول را استفاده میکنند، میتواند علامت تجاری را خاص جلوه دهد. به همین دلیل طراحی علامت تجاری یک زمینه خاص در رشته طراحی محسوب میشود تا طراح با بررسی همه شرایط و بهکارگیری همه خصوصیات محصول یک علامت تجاری ممتاز و ویژه را خلق کند. در حال حاضر طراحان باتجربه خود در طراحی نشان تجاری سبب پیشرفت کسبوکارها در کشور شدهاند. مرکز شرکتها و مؤسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت بهرهمندی بیشتر شرکتها از طراحی لوگو و نشان تجاری در شرکتهای دانشبنیان حمایت میکند و متقاضیان میتوانند برای دریافت حمایت از این لینک اقدام نمایند.
از طرفی ثبت علامت تجاری در داخل کشور، منافع زیادی برای صاحب کسبوکار دارد. یکی این فواید، انحصاری شدن حق استفاده از علامت تجاری ثبتشده است درواقع اشخاص یا شرکتهای دیگر حق استفاده از علامت تجاری ثبتشده را ندارند و مختص اولین شخص حقوقی یا حقیقی است که توسط آن به ثبت رسیده است. با ثبت شرکت در اداره مالکیت معنوی میتوان از سودجویی افراد جلوگیری کرد. ثبت علامت تجاری این امکان را به مصرفکنندگان میدهد که محصولات مشابه را با علامت تجاری مقایسه کنند و همچنین یکی از موارد مهم و کمککننده بازاریابی محصول است. محصولی که علامت تجاری ثبتشده دارد، در بازار از اعتبار بالای برخوردار است و این امکان را به صاحب شرکت میدهد تا آسانتر برای اخذ وام از بانکها و مؤسسات مالی اقدام کند.
ثبت علامت تجاری در داخل کشور دارای قوانینی است که باید رعایت شود بهعنوانمثال نباید خلاف موازین شرعی یا نظم شرعی باشد همچنین تشابه با نشان تجاری مالک دیگر و یا خدمات غیرمشابه وجود نداشته باشد در غیر این صورت قابل ثبت نمیباشد. ازاینجهت مشاورانی که در این عرصه فعالیت میکنند میتوانند برای کسبوکارهای نو و شرکتهای دانشبنیان، راهنمای خوب و کاربردی باشند.
در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری باهدف توانمندسازی کسبوکارهای فناور و شرکتهای دانشبنیان، خدمت ثبت علامت تجاری داخلی را ارائه میدهد. این بسته حمایتی توسط مشاوران باتجربه ثبت نشان و اختراع مدیریت میشود. متقاضیان عزیز میتوانند از این لینک ثبتنام نمایند و از مشاوره حمایتی مرکز استفاده کنند.