شماره مصوبه: 1403/ک4306

تاریخ ابلاغ: 12/9/1403

بسمه‌تعالی

 

کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در جلسه مورخ 28/8/1403 به استناد بند «ط» ماده (9) آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مصوب جلسه مورخ 5/10/1402 شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان، «شیوه‌نامه انتخاب و فعالیت کارگزاران معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان» را به شرح زیر تصویب کرد:

 

شیوه‌نامه انتخاب و فعالیت کارگزاران معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

 

فصل اول: کلیات

ماده 1- تعاریف

الف- قانون حمایت: قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات - مصوب 1389 - و اصلاحات بعدی آن.

ب- قانون جهش: قانون جهش تولید دانش‌­بنیان - مصوب 1401.

پ- کارگروه: کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان موضوع ماده (4) آیین‌نامه قانون حمایت موضوع تصویب نامه شماره 141602/ت46513هـ مورخ 21/8/1391 هیئت وزیران و اصلاحات بعدی آن.

ت- آیین ­نامه: آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مصوب جلسه مورخ 5/10/1402 شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان.

ث- اعتبار مالیاتی: اعتبار مالیاتی موضوع بند (ب) و (ت) ماده (11) قانون جهش.

ج- معاونت: معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان ریاست‌جمهوری.

چ- دبیرخانه: دبیرخانه تخصصی ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های متقاضی دانش‌­بنیان که در معاونت مستقر است.

ح- دبیرخانه اعتبار مالیاتی: دبیرخانه تخصصی برنامه اعتبار مالیاتی که که در معاونت مستقر است.

خ- سامانه: سامانه متمرکز ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان.

د- پایگاه: تارنمای اختصاصی معاونت.

ذ- نظارت: فرایندی است که رتبه و سطح کیفیت خدمات کارگزار را تعیین می‌کند.

ر- شرکت متقاضی: شرکت یا موسسه متقاضی استفاده از حمایت­‌ها و تسهیلات مورد نظر قانون حمایت و قانون جهش و سایر برنامه­‌های حمایتی.

ز- شرکت مستعد: شرکت‌های مستعد دانش‌بنیان یا افراد مستعد ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان که از طریق دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، شتاب‌دهنده‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز نوآوری و نظایر آن، شناسایی و راهنمایی می­‌شوند.

ژ- کارگزار: آن دسته از نهادها، شرکت‌ها، موسسات و اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای مجوز فعالیت از معاونت در قالب یکی از انواع کارگزاران ارزیابی، اعتبار مالیاتی، تولید بار اول، حمایت، ترویج، مرکز مشاوره، تحلیل و پایش اطلاعات و نظایر آن که به منظور انجام امور محوله توسط معاونت انتخاب می‌شوند.

س- کارگزار ارزیابی: کارگزاری است که به منظور انجام امور محوله در زمینه فرایند ارزیابی توسط معاونت انتخاب می‌شود. نظر کارگزاران پیرامون ارزیابی، جنبه مشورتی دارد و ارزیابی نهایی در اختیار معاونت است.

ش- کارگزار اعتبار مالیاتی: کارگزاری است که برای اجرای فرایند ارزیابی درخواست‌های اعتبار مالیاتی محوله، از طرف معاونت انتخاب می‌شود. نظر کارگزاران اعتبار مالیاتی جنبه مشورتی دارد و ارزیابی نهایی در اختیار دبیرخانه اعتبار مالیاتی است.

ص- کارگزار ترویج: کارگزاری است که جهت اشاعه فعالیت‌های مرتبط با تجاری‌سازی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مربوط، توسط معاونت انتخاب می‌شود.

ض- کارگزار ناظر: کارگزاری که به منظور آموزش، آزمون یا انجام امور مالی و یا نظارت بر عملکرد کارگزاران و کارشناسان فنی توسط معاونت انتخاب می‌‌شود.

ط- کارگزار توسعه بازار: کارگزاری که برای فعالیت در حوزه همکاری‌های فناورانه، بهم‌رسانی شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع مختلف، مطالعه بازارهای هدف، ارزیابی فنی، مالی و تدوین برنامه رشد شرکت‌های منتخب توسط معاونت انتخاب می‌شود.

ظ- کارگزار حمایت: کارگزاری که وظیفه ارزیابی شرکت‌ها و ارائه انواع حمایت­‌های ذیل قانون حمایت و قانون جهش و سایر برنامه­‌های حمایتی را دارد و توسط معاونت انتخاب می‌شود.

ع- کارگزار توانمندسازی: کارگزاری که وظیفه ارائه خدمات توانمندسازی را به شرکت متقاضی در استان هدف بر عهده ‌دارد و بر اساس این شیوه‌نامه توسط معاونت انتخاب می‌شود.

غ- کمیته تخصصی: کمیته فنی متشکل از سرممیز و خبرگان متخصص در حوزه­‌های فناوری که متناظر با دسته‌­بندی اصلی فهرست کالا و خدمات دانش­بنیان، توسط دبیرخانه تشکیل می­‌شود.

ف- سرارزیاب: کارشناس ارزیابی که مسئولیت تدوین گزارش ارزیابی اولیه شرکت‌های متقاضی بر اساس نظرات کارشناسان فنی و مالی را بر عهده دارد.

ق- کارشناس فنی: شخص حقیقی دارای صلاحیت فنی که نظرات فنی ایشان در فرایند ارزیابی شرکت­های دانش­‌بنیان یا ارزیابی حمایت‌­های ذیل قانون حمایت و قانون جهش، توسط معاونت استعلام می­‌شود.

ک- سرممیز: کارشناس مستقر در معاونت که وظیفه اجرای صحیح آیین­‌نامه در کمیته تخصصی و نظارت بر فعالیت سرارزیاب، کارشناس حسابداری و کارشناس فنی را بر عهده دارد.

 

فصل دوم: صلاحیت کارگزار

 ماده 2- شرایط عمومی احراز صلاحیت کارگزار

الف- کارگزار موظف است تعهدنامه ­ابلاغی از معاونت در خصوص رعایت اصول حرفه‌­ای شامل ملاحظات مربوط به عدم تعارض منافع، حفظ محرمانگی و عدم افشای اطلاعات، با معاونت به امضا رساند. همچنین دبیرخانه از طریق تعامل با دفتر مرکزی حراست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، استعلامات لازم را در مورد کارگزار و اشخاص مرتبط انجام می­‌دهد.

ب- کارگزار باید سابقه فعالیت یا توانمندی اجرایی لازم و متناسب با درخواست مجوز فعالیت در هر یک از انواع کارگزاری را داشته باشد.

پ- کارگزار باید دارای حسن سابقه، امانت­داری و صلاحیت‌های لازم برای دسترسی به اطلاعات شرکت‌های دانش­‌بنیان باشد.

ت- کارگزار باید دارای منابع انسانی و توان کارشناسی متناسب با شرایط تخصصی فعالیت در حوزه تخصصی مربوط را داشته باشد.

ث- کارگزار باید دارای زیرساخت (فضای کاری مناسب، امکانات و تجهیزات) و توان مالی لازم برای انجام فعالیت­‌های مرتبط با معاونت باشد.

 

ماده 3- شرایط اختصاصی احراز صلاحیت کارگزار

شرکت متقاضی کارگزاری علاوه بر شرایط عمومی ماده (2)، باید حسب مورد، شرایط اختصاصی مرتبط با هر یک از انواع کارگزاری را که به پیوست این شیوه‌نامه است، کسب نماید. درباره شرایط اختصاصی سایر موارد کارگزاری که در پیوست­‌ها ذکر نشده است، معاونت تصمیم­‌گیری می­‌نماید.

تبصره 1- دبیرخانه برای ارزیابی پرونده‌­های محرمانه می­‌تواند از طریق سازوکار مورد توافق با مرکز راهبری ساماندهی، مدیریت و توانمندسازی شبکه همکاران (سمتا) وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدام نماید.

تبصره 2- دبیرخانه می‌­تواند برای انجام فرایند ارزیابی از کارشناسان مورد تایید دبیرخانه، به صورت مستقل از فرایند کارگزاری، استفاده نماید.

 

ماده 4- موارد منع احراز صلاحیت کارگزار 

الف- کارگزار لازم است فعالیت‌ها و سبدکاری خود را به اطلاع معاونت برساند. معاونت فعالیت‌های کارگزار و موارد مرتبط به شیوه‌نامه از جمله عدم تعارض منافع را بررسی کرده و در صورت لزوم نسبت به ادامه همکاری با کارگزار تصمیم‌گیری می‌نماید.

ب- کارگزاران ارزیابی لازم است قبل از شروع همکاری با سایر بخش‌های معاونت و یا سایر نهادها و یا شرکت‌های دولتی و خصوصی، موضوع فعالیت خود را به تایید دبیرخانه برساند. دبیرخانه مجاز است با توجه به زمینه فعالیت کارگزار نسبت به احراز صلاحیت کارگزار تجدید نظر کند.  

پ- شرکت‌­هایی که در زمینه مشاوره اعتبار مالیاتی فعالیت دارند، امکان احراز صلاحیت کارگزار ارزیابی اعتبار مالیاتی را نخواهند داشت.

ت- شرکت‌­های تولیدکننده کالا یا خدمت مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان مصوب کارگروه، امکان ارائه خدمات ارزیابی در حوزه کالا یا خدمت مذکور خود را نخواهند داشت.

ث- کارگزار یا نیروی انسانی آن در شرکت یا پرونده ارجاع شده به آن مجموعه، نباید ذی‌نفع باشد. کارگزار نباید مدیرعامل، عضو هیئت مدیره، صاحب سهام، کارمند و مشاور متقاضی باشد و نباید هیچ­گونه سابقه همکاری، نسبت فامیلی یا آشنایی قبلی میان کارگزار یا نیروی انسانی آن و شرکت متقاضی وجود داشته باشد. در صورت عدم رعایت این اصل، با کارگزار و شرکت متقاضی، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

 

فصل سوم: عملکرد کارگزار

ماده 5- نظارت بر عملکرد کارگزاران

الف- عملکرد کارگزاران و کارشناسان فنی به‌طور مداوم بر مبنای شرایط عمومی و اختصاصی مواد (2) و (3) این شیوه‌نامه، ارزیابی می­شود و نتایج ارزیابی عملکرد، ملاک تصمیم­گیری برای ادامه همکاری با کارگزاران خواهد بود. معاونت می‌تواند بخشی از وظایف مرتبط با نظارت، آموزش یا انجام امور مالی را به کارگزار ناظر محول نماید.

ب- تعرفه جبران خدمات کارگزار بر مبنای مواردی نظیر کیفیت ارائه خدمات و حجم فعالیت­های کارگزار توسط معاونت تعیین می­‌شود.

پ- معاونت موظف است علاوه بر نظارت فنی و شکلی بر گزارش‌­های کارگزار، به صورت بررسی تصادفی بخشی از شرکت‌های ارزیابی شده را از طریق سایر کارگزاران دوباره ارزیابی نماید.

ت- معاونت می‌تواند جبران خدمات ارائه شده توسط کارگزار را متناسب با نتیجه ارزیابی عملکرد به منظور اعمال تشویق و جریمه، تعدیل کند. نحوه اعمال جریمه و تشویق توسط معاونت تعیین می‌­شود.

ث- دبیرخانه مجاز است با رعایت اصل عدم انحصار و با توجه به حجم تقاضای ورودی و توزیع جغرافیایی و تخصصی تقاضاهای وارده، تعداد کارگزاران را محدود نماید.

ج- ارسال درخواست کارگزاری از طریق پایگاه اینترنتی معاونت امکان­پذیر است.

 

ماده 6- نحوه محاسبه هزینه

هزینه ارزیابی و ارائه خدمات به شرکت‌های متقاضی، بر اساس تعدادی از معیارهای ذیل به صورت دوره­ای تعیین شده و در اختیار کارگزار قرار می‌گیرد:

  • اندازه شرکت متقاضی (بر اساس شاخص‌هایی نظیر تعداد کارکنان، حجم و تعداد اسناد مالی و نظایر آن)؛
  • مکان شرکت متقاضی (داخل یا خارج شهر، مناطق کمتر توسعه‌یافته، میزان فاصله از مرکز استان و نظایر آن)؛
  • عملکرد کلی کارگزار در فرآیندهای ارزیابی و ارائه خدمات (نظم، دقت، سرعت عمل، تعداد بازدید و نظایر آن)؛
  • پیچیدگی فرایند ارزیابی و ارائه خدمات به شرکت‌های متقاضی (پیچیدگی فنی محصول، حوزه فناوری، تعدد محصولات و نظایر آن)؛
  • رتبه کارشناسان فنی یا مشاوران مورد استفاده در فرایند ارزیابی؛
  • زمان صرف شده در جلسات و نوع خدمات کارگزار.

 

ماده 7- سلب مجوز فعالیت، تعلیق و جریمه

معاونت متناسب با نظارت و نتایج ارزیابی عملکرد ناظر به مفاد این شیوه‌­نامه نسبت به جریمه کارگزار، تعلیق و لغو همکاری با کارگزار یا نیروی انسانی آن اقدام خواهد کرد.

 

فصل چهارم: فرایند آموزش

ماده 8: آموزش کارگزاران

الف- کارگزاران جدید پس از دریافت آموزش‌­های لازم و گذراندن موفق دوره آزمایشی برای یک دوره ارزیابی محدود، به صورت آزمایشی، پذیرش می­‌شوند و در ادامه بنابر تشخیص معاونت مجاز به فعالیت خواهند بود.

ب- کارشناسان فنی پس از دریافت آموزش­‌های لازم و گذراندن موفق دوره آزمایشی برای مدت معین پذیرش می­‌شوند و در ادامه بنابر تشخیص و تایید دبیرخانه مجاز به فعالیت خواهند بود.

پ- معاونت متناسب با فعالیت‌­های محوله به کارگزاران و با همکاری کارگزاران باتجربه و کمیته‌­های تخصصی، نسبت به آموزش کارگزاران اقدام می­‌نماید.

 

فصل پنجم: مجری شیوه‌­نامه

ماده 9: مسئولیت اجرای شیوه‌­نامه

الف- دبیرخانه مسئولیت حسن اجرای این شیوه‌­نامه را بر عهده دارد.

ب- درخواست کارگزارانی که برخی از معیارهای شیوه‌نامه را احراز نمی‌کنند، در موارد خاص به پیشنهاد دبیرخانه‌های مرتبط در معاونت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تایید معاونت، کارگزار می‌تواند با دبیرخانه همکاری نماید.

پ- لیست کارگزاران مورد تایید معاونت در پایگاه اطلاع­رسانی می‌­شود.

 

پیوست 1: شرایط اختصاصی کارگزار ارزیابی

 

ماده 1- شرایط و وظایف تیم ارزیابی

الف- تیم­‌‌ ارزیابی می‌تواند متشکل از سه رکن سرارزیاب،‌ کارشناس حسابداری و کارشناس فنی با شرایط بندهای «ب»، «پ» و «ت» باشد.

ب- سرارزیاب، باید دارای شرایط زیر باشد:

  • دارا بودن تحصیلات حداقل کارشناسی و شرط سنی بین 24 تا 60 سال در هنگام پذیرش؛
  • آشنایی کامل با آیین‌نامه و سایر دستورالعمل‌های مصوب کارگروه و معاونت؛
  • آشنایی با مفاهیم مربوط به مدیریت فناوری و ارزیابی فنی، حسابداری، سازمانی شرکت­‌ها و دارا بودن توانمندی‌های مربوطه؛
  • حداقل دو سال سابقه کار در زمینه ارزیابی‌­های مرتبط با شرکت‌ها یا حداقل یک سال سابقه کار در زمینه ارزیابی‌های مرتبط با شرکت‌ها و حداقل یک سال اشتغال در بخش‌­های اصلی یا فنی شرکت‌هایی که مأموریت مرتبط با حوزه‌های تولید و فنی دارند.
  • پذیرش در مصاحبه و آزمون‌های مربوطه که از سوی معاونت برگزار می­‌شود.

تبصره 1- در صورتی که کارگزار حقوقی باشد، لازم است سرارزیاب رابطه استخدامی با کارگزار داشته باشد.

تبصره 2- معاونت می­‌تواند بر مبنای شروطی نظیر مدرک تحصیلی و سابقه کار، شرایط پذیرش سرارزیاب را تعدیل نماید.

پ- کارشناس حسابداری باید دارای شرایط زیر باشد:

  • دارای تحصیلات حداقل کارشناسی مرتبط یا گواهی حضور در دوره‌­های صورت‌های مالی،‌ تحلیل اظهارنامه مالیاتی و حسابداری صنعتی از نهادها و موسسات معتبر؛
  • دارای سابقه حداقل دو سال کار ارزیابی مالی و حسابداری شرکت‌ها.

ت- کارشناس فنی باید دارای شرایط زیر باشد:

  • دارای تحصیلات حداقل کارشناسی مرتبط با محصولات شرکت متقاضی؛
  • دارای حداقل پنج سال سابقه علمی یا اجرایی در حوزه محصولات شرکت متقاضی که حداقل دو سال آن، سابقه‌­ی اجرایی باشد.

ث- سرارزیاب، کارشناس حسابداری و کارشناس فنی، صرفاً پس از تأیید معاونت می‌­توانند آغاز به کار کنند.

تبصره- وظایف سرارزیاب، کارشناس حسابداری و کارشناس فنی توسط دبیرخانه تعیین می­شود.

ماده 2- الزامات فرایند ارزیابی

کارگزاران باید الزامات ذیل را در فرایند ارزیابی خود لحاظ نمایند:

  • بررسی صلاحیت شرکت‌های متقاضی بر اساس شاخص‌های مورد نظر آیین‌نامه؛
  • استعلام از مراجع تخصصی مرتبط برای ارزیابی شرکت‌های متقاضی در صورت لزوم؛
  • حفظ محرمانگی و امانت­داری اطلاعات شرکت‌های متقاضی؛
  • حفظ نام کاربری اختصاص داده شده به کارگزاران و عدم واگذاری آن به غیر؛
  • به‌کارگیری نیروهای انسانی امین، مرتبط و دارای سابقه اجرایی در ارزیابی و تعامل با شرکت‌ها؛
  • اعلام نتیجه ارزیابی به صورت محرمانه و در چارچوب بازه زمانی اعلامی توسط دبیرخانه؛
  • رعایت سایر دستورالعمل­ها و موارد مرتبط با امور بررسی شرکت‌های متقاضی که از سوی دبیرخانه ابلاغ می‌­شود.

تبصره 1- در صورتی که کارگزار امکان ارزیابی تخصصی شرکت‌های متقاضی ارجاعی را با استناد به شرایط عنوان شده در این شیوه‌­نامه، نداشته باشد، موظف است طی 3 روز کاری، مراتب را به دبیرخانه اعلام نماید؛ در غیر این صورت، برابر با بند «الف» ماده (3) اقدام می­‌شود.

تبصره 2- با عنایت به اینکه کارگزار، صرفاً برگزارکننده جلسه ارزیابی بوده و وظیفه گردآوری اطلاعات و ارائه گزارش به دبیرخانه را بر عهده دارد و با توجه به اینکه تصمیم­‌گیری در مورد نحوه تایید یا عدم تایید پرونده، از طریق بررسی­‌های تکمیلی توسط کمیته­‌های تخصصی و دبیرخانه صورت می‌­گیرد، لازم است کارگزار از اعلام اولیه نتایج ارزیابی و هرگونه جزئیات مرتبط با گزارش ارزیابی به متقاضی خودداری کند؛ در غیر این صورت، برابر با بند «الف» ماده (3) اقدام می­‌شود.

ماده 3- تعهدات

الف- در صورتی­که کارگزار مطابق با مفاد شیوه­نامه ابلاغی عمل ننماید، دبیرخانه می‌تواند همکاری با کارگزار را به صورت یک­طرفه قطع ­کند. در صورت قطع همکاری، ادامه فرایند ارزیابی به کارگزار دیگری محول خواهد شد.

ب- هرگونه اقدام کارگزار به گونه‌ای که موجب متضررشدن و تضییع حقوق شرکت متقاضی شود (نظیر انتشار اطلاعات محرمانه شرکت‌ها یا هرگونه سوءاستفاده از اسناد و اطلاعات شرکت­ها) منجر به فسخ قرارداد و مستلزم پرداخت جریمه‌ خواهد بود و در مراجع قانونی و قضایی پیگیری خواهد شد.

پ- ارائه هرگونه خدمات مشاوره از سوی کارگزار به شرکت­های متقاضی استفاده از مزایای قانون حمایت و قانون جهش بطور مستقل ممنوع بوده و منوط به کسب مجوز از دبیرخانه است.

تبصره- در صورت ارجاع چنین شرکتی به کارگزار، لازم است کارگزار اطلاع‌رسانی نموده و شرکت ارجاع‌شده را بدون هیچ­گونه بررسی به معاونت بازگشت دهد.

 

پیوست 2: شرایط اختصاصی کارگزار ارزیابی اعتبار مالیاتی

 

ماده 1- شرایط اختصاصی احراز صلاحیت کارگزار اعتبار مالیاتی

الف- کارگزار اعتبار مالیاتی لازم است شرایط عمومی احراز صلاحیت کارگزار آورده شده در فصل دوم را داشته باشد.

ب- کارگزار اعتبار مالیاتی و تیم ارزیابی، سابقه فعالیت و توانمندی فنی، اجرایی و صلاحیت تخصصی مورد نیاز در حوزه ارزیابی را داشته باشد.

پ- تیم ارزیابی مستقر در کارگزار اعتبار مالیاتی در بازه زمانی فرایند ارزیابی به صورت تمام وقت و متمرکز در برنامه اعتبار مالیاتی فعالیت نماید.

ت- تیم ارزیابی باید دارای تحصیلات و سابقه مرتبط و تسلط فنی قابل قبول باشد و به تایید دبیرخانه برسد.

ث- کارگزار اعتبار مالیاتی علاوه بر طی آموزش‌های عمومی باید آموزش­های لازم به اعتبار مالیاتی را نیز از دبیرخانه اعتبار مالیاتی دریافت نماید و پس از آن عملکرد کارگزار اعتبار مالیاتی در دوره آزمایشی مورد تأیید دبیرخانه اعتبار مالیاتی قرار گیرد.

ج- کارگزار اعتبار مالیاتی زیرساخت (امکانات و تجهیزات) و توان مالی مورد نیاز برای انجام فعالیت­‌های مرتبط با ارزیابی را داشته باشد.

 

 ماده 2- شرایط اختصاصی احراز صلاحیت کارشناس فنی

الف- دارای سابقه فعالیت و توانمندی فنی، اجرایی و صلاحیت تخصصی مورد نیاز در حوزه ارزیابی باشد.

ب- کارشناس فنی در زمان­بندی اعلامی توسط معاونت، امکان اعلام نظر پیرامون پروژه­های ارجاع شده اعتبار مالیاتی را داشته باشد.

پ- دارای تحصیلات و سابقه کاری مرتبط و تسلط فنی بالا در حوزه فنی مربوط بوده و به تایید دبیرخانه برسد.

ت- آموزش­های لازم و تأییدیه آن را از دبیرخانه اعتبار مالیاتی دریافت نماید و پس از آن عملکرد کارشناس فنی در دوره آزمایشی مورد تأیید دبیرخانه اعتبار مالیاتی قرار گیرد.

ث- تعهدنامه­های مربوط به عدم تعارض منافع، رعایت محرمانگی و عدم افشای اطلاعات متقاضیان را امضا نماید.

 

ماده 3- نحوه اجرای شیوه ­نامه

الف- مسئولیت جذب و تأیید کارگزاران اعتبار مالیاتی و کارشناسان فنی بر عهده دبیرخانه اعتبار مالیاتی است. دبیرخانه اعتبار مالیاتی بر اساس تعداد درخواست­های اعتبار مالیاتی نسبت به اضافه‌کردن کارگزاران اعتبار مالیاتی و کارشناسان فنی جدید اقدام می­کند.

ب- کارگزاران اعتبار مالیاتی و کارشناسان فنی توسط دبیرخانه اعتبار مالیاتی جذب می­شود.

پ- دبیرخانه اعتبار مالیاتی موظف است علاوه بر نظارت فنی و شکلی بر گزارش­های ارزیابی کارگزار، به صورت بررسی تصادفی بخشی از شرکت­های ارزیابی شده توسط کارگزار را از طریق سایر کارگزاران دوباره ارزیابی نماید.

 

پیوست 3: شرایط اختصاصی سایر کارگزاران معاونت

 

 ماده 1- وظایف و اختیارات کارگزار ترویج

الف- پایش و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان: شناسایی شرکت­های مستعد دانش­بنیان، تسهیل ورود شرکت­ها در فرایند ارزیابی معاونت و همراهی با شرکت­ها طی فرایند کار با سامانه از جمله وظایف کارگزار ترویج است.

تبصره- آن دسته از کارگزاران ترویج که در فرایند ارزیابی و بررسی صلاحیت شرکت‌های متقاضی، در حال فعالیت هستند، با تایید معاونت، امکان همکاری در این برنامه را دارند.

ب- برگزاری دوره‌های ترویجی: شامل برگزاری دوره­های آموزشی (حضوری یا برخط) برای معرفی آیین­نامه است. مخاطبان این دوره­ها شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مستعد و افرادی که مستعد ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، خواهد بود.

پ- برگزاری جلسات: برگزاری جلسات مشاوره ارزیابی و حمایت دانش­بنیان و توسعه بازار در زیست­بوم دانش­بنیان از جمله وظایف کارگزار ترویج است.

 

ماده 2- کارگزار توانمندسازی

الف- کارگزاران توانمندسازی موظف هستند فعالیت‌های ذیل را در استان محل استقرار خود انجام دهند:

  • برگزاری جلسات مشاوره و ارائه خدمت برای شرکت متقاضی؛
  • برگزاری نشست‌های سازمانی به ‌منظور رفع چالش با سازمان­ها و دستگاه­های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و نظایر آن؛
  • نشست­های پرسش و پاسخ در حوزه­های حمایت؛
  • شناسایی و معرفی کارگزاران تجاری­سازی استان.

ب- شرایط اختصاصی کارشناس توانمندسازی:

  • دارابودن حداقل مدرک کارشناسی مرتبط با حوزه مشاوره یا دارای حداقل 2 سال سابقه کاری در حوزه مشاوره اعلام شده؛
  • داشتن حسن سابقه در حوزه کاری مشاوره.

تبصره 1- کارگزاران توانمندسازی موظف هستند سوابق مشاوران خود را برای بررسی به معاونت ارسال و صرفاً پس از تایید معاونت، با ایشان شروع به همکاری کنند.

تبصره 2- مشاوره توسط افرادی که در کارگزار توانمندسازی در حال فعالیت هستند، مجاز نیست.

تبصره 3- درصورتی‌که کارگزار توانمندسازی، توانایی برگزاری جلسات مشاوره ارجاعی را نداشته باشد، باید حداکثر تا یک روز کاری قبل از زمان جلسه تعیین­شده، مراتب را به معاونت و شرکت متقاضی اعلام نماید.

تبصره 4- معاونت می‌تواند در صورت لزوم فعالیت کارگزار توانمندسازی استان را منوط به ارائه معرفی­نامه از یکی از نهادهای حمایتی زیست بوم فناوری و نوآوری (پارک علم و فناوری، شهرک­های صنعتی، استانداری، اتاق بازرگانی مستقر در استان و نظایر آن) کند.