از اصلیترین و پایهایترین قدمهای داشتن یک کسبوکار موفق، نوشتن یک طرح برنامهریزیشده و تدوینشده میباشد، در هنگام شکلگیری یک شرکت دانشبنیان پاسخ به این سؤال که در این کسبوکار چقدر توانایی لازم را دارا هستیم؟ و چه اقداماتی در مسیر پیشرفت شرکت کمککننده هستند؟ میتواند سرنوشت شرکت را تعیین کند و جدیت ما را در شروع و هدایت کردن شرکت بسنجد. تدوین مناسب طرح کسبوکار در پاسخ به این سؤال صاحب شرکت دانشبنیان را یاری میکند.
داشتن طرح تدوینشده مناسب، توان شرکت را در داشتن یک برنامه هدفمند میسنجد و در انتخاب طرح رشد بلندمدت با توجه به سطح شرکت بسیار کمک میکند. در این طرح، برنامهریزی در تمام مراحل مهم ازجمله زمان دستیابی به موفقیت شرکت ذکرشده است.
در یک طرح کسبوکار تدوینشده راههای شناسایی و جذب مصرفکننده بهخوبی قابلمشاهده است. تحلیل مصرفکننده در هر شرکت دانشبنیان ازجمله خدماتی هست که مشاوران کسبوکار باتجربه و ماهر از پس آن برمیآیند. شناخت و بررسی جامع شرکتهای رقیب که در حال حاضر فعالیت میکنند در طرح کسبوکار ذکر میشود که با توجه به اطلاعات موجود و ارزیابی میشوند.
در یک تدوین کسبوکار مناسب و کارآمد قدرت تصمیمگیری بر پایه نیازهای مالی در زمان مناسب اعمال میشود بهطور مثال در یکزمان نیاز به ریسک بیشتر باعث سودآوری بیشتر میشود و بهطورکلی تدوین طرح کسبوکاری از اساسیترین و ابتداییترین نیازهای شرکت میباشد همچنین در طرح توانمندسازی جایگاه تاثیرگذاری دارد.
در حال حاضر مشاوران و کارگزاران خبره و باتجربه در مرکز شرکتها و مؤسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال فعالیت هستند که با بررسی جامع و کامل طرح و ایده آماده خدمترسانی به شرکتهای دانشبنیان میباشند. در این راستا مرکز شرکتها و مؤسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خدمت تدوین طرح کسبوکار دانشبنیان را به شرکتهای دانشبنیان ارائه میدهد و متقاضیان میتوانند از طریق این لینک ثبتنام نمایند.