313 شرکت دانش‌بنیان راه را برای تجاری‌سازی محصولات ایران‌ساخت هموار کردند

تعداد شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به شکل پیوسته در حال افزایش است و شرکت‌های تجاری‌سازی به توسعه محصولات و خدمات این حوزه کمک می‌کنند.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اولویت قرار دادن کیفی‌سازی و تعریف حمایت‌های قانونی در قالب حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تلاش دارد تا شرکت‌های توانمند را در مسیر تجاری‌سازی محصولات و خدماتشان یاری کند. شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه های مختلف تخصصی فعالیت دارند که هر کدام بسته به ماهیت فعالیت و فناوری، در دسته‌بندی‌های حمایتی خاص خود قرار می‌گیرند.

 

ارائه خدمات تجاری سازی

در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، به 1546 شرکت دانش‌بنیان رسیده است که بخشی از این شرکت‌ها بر بستر فناوری‌های هوشمند، خدمات تجاری‌سازی را به زیست‌بوم فناوری و نوآوری ارائه می‌کنند.

یکی از مشکلات عمده‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان، بحث فروش و تجاری‌سازی است. محققین، پژوهشگران و فعالان فناور، خلاق و دانش‌بنیان، هرچند بعضاً در زمینه فنی، مبتکر هستند، در برخی موارد از مهارت‌های لازم برای تجاری‌سازی و فروش محصولات خلاق و دانش‌بنیان خود برخوردار نیستند.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به منظور حل این مشکل و رونق فروش و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان ویژه خدمات تجاری‌سازی را به وجود آورد.

 

خدمات خلاق و دانش‌بنیان

این شرکت‌ها به صورت تخصصی بر روی بازار هدف محصولات دانش‌بنیان، خلاق و فناورانه کار می‌کنند و تلاش دارند تا میان بازار مصرف، شرکت‌های بزرگ، صاحبان صنایع و شرکت‌های دانشبنیان پلی تجاری ایجاد کنند.

همچنین تجاری‌سازی ایده های فناورانه و تبدیل این ایده‌ها به محصول قابل عرضه، نیز یکی دیگر از محورهای فعالیت این شرکت‌ها محسوب می‌شود. خدمات مالکیت فکری، خدمات ارزیابی، خدمات مشاوره، خدمات توسعه بازار، خدمات شتاب‌دهی کسب‌ وکار، خدمات مدیریت فناوری و خدمات مالی و سرمایه گذاری، از جمله خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات تجاری‌سازی می‌باشند.

در حال حاضر تعداد این شرکت‌‎ها به 313 شرکت رسیده است که در شهرهای مختلف کشور در حال ارائه خدمات تجاری‌سازی به  زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور هستند.