ورود شرکتهای دانش بنیان به فضای دیجیتال مارکتینگ، راهکاری برای برونرفت از بحرانها
وبینار «آشنایی با استراتژی بازاریابی دیجیتال»، سه شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه 99، به همت مرکز شرکتها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور مهندس شراگیم مرادی، مشاور بازاریابی دیجیتال، از طریق سامانه lms.nimael.com برگزار شد. در این وبینار، مهندس مرادی با اشاره به نکاتی در ارتباط با اصول بازاریابی دیجیتال، بر لزوم اهتمام شرکتهای دانش بنیان به استراتژیهای رایج در ارتباط با دیجیتال مارکتینگ، خصوصا در بحرانهای کنونی ناشی از همهگیری ویروس کرونا تاکید کردند.
وبینار «آشنایی با استراتژی بازاریابی دیجیتال»، سه شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه 99، به همت مرکز شرکتها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور مهندس شراگیم مرادی، مشاور بازاریابی دیجیتال، از طریق سامانه lms.nimael.com برگزار شد. در این وبینار، مهندس مرادی با اشاره به نکاتی در ارتباط با اصول بازاریابی دیجیتال، بر لزوم اهتمام شرکتهای دانش بنیان به استراتژیهای رایج در ارتباط با دیجیتال مارکتینگ، خصوصا در بحرانهای کنونی ناشی از همهگیری ویروس کرونا تاکید کردند.
اولین اقدام شما برای بازاریابی دیجیتال، شناسایی مخاطبان و محل فعالیت آنها است.
مهندس مرادی در ارائه مقدمهای بر صحبتهای خود، شناسایی محل فعالیت مخاطبین را اولین اقدام هر شرکت در آغاز بازاریابی دیجیتال محصولات و خدمات شرکتها دانست. وی در اینباره گفت: «اصولاً آنچه به عنوان اولین گام برای ورود هر شرکتی به مسیر دیجیتال مارکتینگ مطرح است، شناسایی فضای حضور و فعالیت مخاطبین و یا به عبارتی مشتریان بالقوه است. به عنوان مثال، لازم است بدانید مخاطبین محصولات و خدمات شما، بیشتر در کدام شبکههای اجتماعی حضور دارد.» وی همچنین ادامه داد: «بایستی بدانید دغدغههای مشتریان شما شامل چه مواردی است و متناسب با آن، به سیاستگذاری در بازاریابی دیجیتال خود بپردازید و چندان صحیح نیست که با معیار قرار دادن رقبای خود، استراتژیهای کسب و کار خود را تعریف کنید و همچنین لازم است بدانید مخاطب شما دقیقا به دنبال چه چیزی است و متناسب با آن، به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازید.»
از مزیتهای محصولات و خدمات خود غافل نشوید.
مهندس مرادی، در ارتباط با لزوم اهمیت شرکتها به ارائه معرفی دقیق مزایای کالا و یا خدمات خود گفت: «دقت داشته باشید که مخاطب شما هیچگاه به دنبال آن نیست که بداند شما چه محصولی را تولید میکنید، بلکه بیشتر مایل است بداند محصول یا خدمتی که از شما دریافت میکند، چه مزیتی نسبت به رقبای شما دارد و باید با جدیت تمام به اطلاع رسانی ویژگیهای منحصر به فرد کالا و خدمات خود بپردازید.» مهندس مرادی همچنین در ارتباط با اهمیت درنظر گرفتن مزیت قیمتی برای محصولات توسط شرکتها گفت: «دقت داشته باشید درکشورهایی نظیر ایران، چین و هند که قیمت مناسب میتواند مزیت مهمی برای محصولات به شمار رود، لازم است اگر کالا و خدمات شما دارای قیمت مناسبی است و یا اینکه دارای مزیتهایی نظیر پشتیبانی یا خدمات پس از فروش رایگان است، به برجسته کردن این مزایا در تبلیغات محصول و خدمت خود بپردازید.» وی افزود: «دقت داشته باشید این یک وظیفه مهم برای شما است که سوالات مشتریان خود را پیش بینی کرده و پیش از انجام خرید به آنها پاسخ دهید؛ اگر مشتری شما به پاسخ سوالهای خود در بروشور معرفی محصول شما و یا در جلسات فروش آن دست پیدا نکند، در بیشتر مواقع مستقیما به سراغ رقبای شما خواهد رفت.»
دسترسی پذیری کالا و خدمات خود را در تبلیغات بازتاب دهید.
مهندس مرادی در ارتباط با اطلاع رسانی چگونگی دسترسی مشتریان به محصولات گفت: «دسترسی پذیری میتواند یک نکته مهم در ارتباط با سیاست گذاریهای شما برای بازاریابی دیجیتال محصول و خدمات شما به شمار رود. اگر یک مخاطب، تبلیغ کالای شما را مشاهده کرد و قصد دریافت آن را داشت، چگونه میتواند آن را تهیه کند؟ آیا از طریق فروشگاه محل سکونت خود میتواند آن را خریداری کند و یا اینکه آیا شما امکان سفارش آنلاین را برای مشتریان خود فراهم کرده اید؟ لازم است این موارد را در تبلیغات و یا درگاههای ارتباطی خود، هرچند کوتاه، توضیح دهید.»
مخاطبهای خود را دسته بندی کنید.
در این وبینار مطرح شد آنچه که در فضای دیجیتال مارکتینگ لازم است مورد توجه تولید کنندگان محصول و خدمات و همچنین واحدهای تبلغاتی آنها قرار گیرد، شخصیت افرادی است که میتوانند به مشتری شما تبدیل شوند و تبلیغات شما بایستی متناسب با شخصیت کلی هر دسته از مشتریان تهیه شود. مهندس مرادی در ارائه مثالی گفت: « به عنوان مثال، تبلیغی که از محصول شما که برای نمایش و جذب یک دانشجو تهیه شده است، لازم است متفاوت با تبلیغی باشد که برای همان محصول، اما اینبار برای جامعه هدفی که میانگین سنی آن بیش از 50 سال است تهیه گردیده است.»
از سرمایههای در دسترس خود غافل نشوید.
مرادی درباره سرمایههای بالقوهای که میتواند در مسیر بازاریابی دیجتال مورد استفاده قرار بگیرند گفت: «با دقت بررسی کنید که در حال حاضر دارای چه پتانسیلهایی هستید. مثلاً ممکن است شما مشتریانی قدیمی داشته باشید؛ ممکن است دارای شبکههای اجتماعی فعال و معتبری باشید؛ ممکن است وبسایت شما از بالایی برخوردار باشد و یا اینکه شرکتهایی را میشناسید که میتوانند با شما در زمینه تبلیغات و فروش همکاری کنند؛ تنها لازم است کمی خلاقیت داشته باشید و از سرمایههای فعلی خود به بهترین نحو استفاده نمایید. به عنوان مثال، گاه ممکن است بتوانید در ازای ارائه محصول خود به یک شرکت، از فضای تبلیغاتی آن به نفع فروش و یا تبلیغ محصول خود بهره ببرید.»
فراهم سازی مقدمات، ابتدای مسیر رقابتی شما است.
مهندس مرادی در پایان سخنان خود عنوان کردند فراهم سازی مقدمات و بررسی امکانات در دسترس شرکت، ابتدای مسیر ورود به فضای دیجیتال مارکتینگ است. وی در این ارتباط گفت: «وقتی که شما مقدمات لازم را برای فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ فراهم نمودید، این تازه ابتدای راه شما است و از آن لحظه به بعد است که بایستی با رقبای خود به رقابت بپردازید و باید دقت داشته باشید که استفاده از امکانات موجود هم میتواند شما را در ورود به مسیر دیجیتال مارکتینگ یاری دهد و لزومی ندارد این هدف با پرداخت هزینههای سنگین توسط شرکت شما محقق شود.»
در ادامه این وبینار نیز، زمانی به انجام فرایند پرسش و پاسخ اختصاص داده شد و مهندس مرادی به سوالاتی که توسط نمایندگان شرکتها مطرح شد پاسخ دادند. لازم به ذکر است فایل ویدیویی این وبینار، هفته آینده از طریق وبسایت daneshbonyan.ir در دسترس قرار خواهد گرفت.
ارسال به دوستان