نمایشگاه «تستا» در کاهش مشکلات ناشی از تحریمها اثرگذار خواهد بود
مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران گفت: اگر دستگاههای دولتی و خصوص نیازهای خود را شفاف مطرح کنند و منجر به قرارداد و تولید محصول از سمت مجموعههای دانشبنیان و دانشگاهی شود، قطعاً در کاهش مشکلات ناشی از تحریم اثرگزار خواهد بود.
مهندس رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران، در گفتگویی با رسانه دانش بنیان درخصوص برگزاری نمایشگاه " تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا)"، این نمایشگاه را در کاهش مشکلات ناشی اتز تحریم ها موثر دانست. متن کامل این گفتگو را در ادامه بخوانید.
زرنوخی درخصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه تقاضا محور «تستا» گفت: نمایشگاههای تقاضا محور این ویژگی را دارند که فعالان بازار در آن حضور پیدا میکنند. از طرفی دیگر به دلیل وجود طرف تقاضا کننده امکان شکلگیری معامله وجود دارد. ویژگی دیگر این نمایشگاهها در بحث های فنی آن است. در نمایشگاههای تقاضا محور چون کارفرما و متقاضی حضور دارند، خواستههای فناوری خود را مطرح میکنند و در طرف مقابل، شرکتهای تولید کننده فناوری زیادی هم هستند که مایل هستند این تقاضاها را پاسخ دهند.
مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران درخصوص تاثیر نمایشگاه «تستا» بر تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: زمانی که دانشگاهیان توانمندیهای خود را بدون اطلاع از نیاز بازار عرضه میکنند، استقبال کمی از سوی صنعت وجود برای آنها بوجود میآید. برگزاری چنین نمایشگاههای تولید علم و فناوری را تقاضا محور میکند. به معنی که مراکز تولید علم مثل دانشگاه با توجه به سفارش دستگاههای دولتی نیازمند محصول علم تولید میکنند. بنابراین تقویت رابطه دانشگاه و صنعت امری بدیهی خواهد بود.
زرنوخی در پاسخ به اینکه آیا برپایی نمایشگاههای تقاضا محور میتواند به توسعه شرکتهای دانش بنیان کمک کند، گفت: نمایشگاه تقاضا محور «تستا» میتواند محور توسعه شرکتهای دانشبنیان باشد. تا پیش از این شرکتهای دانشبنیان محصولات خود را در نمایشگاههای رایج عرضه میکردند ولی متاسفانه بازار برای آنها به وجود نمیآمد. اما در نمایشگاه «تستا» به دلیل محور قرار گرفتن دستگاههای دولتی و سفارش از سمت آنها، انتظار میرود موضوع تضمین خرید محصول و بازر آنها حل شود.
مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران درخصوص تاثیر نمایشگاه تقاضا محور «تستا» بر کاهش مشکلات ناشی از تحریمها گفت: اگر دستگاههای دولتی و خصوص نیازهای خود را شفاف مطرح کنند و منجر به قرارداد و تولید محصول از سمت مجموعههای دانشبنیان و دانشگاهی شود، قطعاً در کاهش مشکلات ناشی از تحریم اثرگزار خواهد بود. به اعتقاد بنده در این قبیل نمایشگاهها باید بر روی تولید محصولات استراتژیک تمرکز شود. البته برای بازارهای صادراتی و خارجی هم برنامهریزیهای باید صورت گیرد.
زرنوخی در پایان تصریح کرد: به اعتقاد بنده بسیاری از نمایشگاههای که سالانه در مدل رایج برگذار میشوند باید تعطیل و جای خود را به نمایشگاههای تقاضا محور دهند. برگذاری نمایشگاهها باید متناسب با رشد شرکتهای دانشبنیان و نیازهای فناورانه کشور باشد.
ارسال به دوستان