بیستمین نشست از سلسله نشست‌های معرفی نظام جدید دانش‌بنیان؛ معرفی خدمات و حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه واردات و صادرات

معاونت علمی ریاست جمهوری در نشستی با حضور مسئولان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، به معرفی خدمات و حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه واردات و صادرات پرداخت. در این گزارش به حمایت‌های‌ معاونت علمی در زمینه‌ی معافیت‌های گمرکی، کاهش ثبت سفارش و تخصیص ارز، اصلاح آیین‌نامه‌ها و اتصال بخش ترخیص به سامانه جامع تجارت اشاره شده است.

به گزارش شبکه کسب و کار دانش‌بنیان در ابتدای نشست مهندس آل احمد مدیرکل دفتر حمایت‌ها و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ضمن اشاره به رشد چشمگیر صادرات و واردات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در طول سه سال اخیر صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان صددرصد رشد می‌کند و واردات آن‌ها نیز با یک رشد 50 درصدی مواجه شده‌است. در سال 1402، تجارت خارجی شرکت‌های دانش‌بنیان در حدود 9 میلیارد دلار بوده‌است. و به همین دلیل تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان با حوزه‌های مرتبط با گمرک زیاد شده‌است و در حال تلاشیم تا از بخش‌های مرتبط با این حوزه که می‌توانند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند دعوت کنیم و راه‌گشای شرکت‌ها باشیم.

 

وی افزود: می‌توان به چند خدمت مرتبط با حوزه واردات و صادرات که توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ارائه شده‌اند اشاره نمود. اولین خدمت معافیت‌های گمرکی‌ای است که برای کالاهایی در حوزه تجهیز و توسعه، مهندسی معکوس و ... ارائه می‌شود. همچنین در مورد بند 1 ماده 38 معاونت می‌تواند به شرکت دانش‌بنیان کمک کند. سومین مورد به موضوع استاندارد برمی‌گردد که اگر شرکت دانش‌بنیان قصد ترخیص کالایی را دارد که برای استاندارد آن دچار مشکل شده‌است، معاونت می‌تواند با گمرک در تعامل باشد. در کاهش ثبت سفارش و تخصیص ارز تا جایی که قانون اجازه می‌دهد کمک می‌کنیم. و در خصوص رفع تعهد ارزی هم به همین شکل عمل می‌کنیم و در مواردی تا 15 ماه زمان را افزایش می‌دهیم.

 

مهندس باقری، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: شرایط اقتصادی کشور، محدودیت‎های ارزی، محدودیت‌های بانکی و ... باعث شده‌است تا تجارت در چند سال اخیر با سختی صورت بگیرد. با این حال ما سعی کرده‌ایم تا جایی که قوانین و مقررات اجازه میدهد و در توانمان است، شرایط را تسهیل کنیم و اصلاح آیین‌‌نامه‌ها را در دفتر مقررات صادرات و واردات در صورتی که خلاف قانون نباشد با جدیت دنبال کرده‌ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: حوزه تجارت همچون گذشته نیست و تقسیم بندی‌های خودش را دارد. قبلا شاید در سال 1397 پس از ثبت سفارش و طی مسیر کوتاه، فرآیند به مرحله ترخیص می‌رسید اما اکنون با راه‌اندازی سامانه‌ها مشکلاتی داشتیم که به مرور زمان در سامانه جامع تجارت در قسمت ثبت سفارش این مشکلات برطرف شد. از طرفی به‌علت اینکه تازه از امسال بخش ترخیص (یعنی صادرات و واردات بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) به سامانه جامع تجارت وصل شده‌است، ممکن است در آن زمینه‌ها هم شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلاتی داشته باشند که اگر کمی صبوری به خرج بدهند تمامی این مشکلات حل خواهد شد. در حقیقت ما امیدواریم با یکپارچه شدن تمامی سامانه‌ها مشکلات تا حدود زیادی رفع شود.