امدادرسانی جادهای با سامانه تماس اضطراری خودرو تسریع میشود
سامانه تماس اضطراری برای نخستین بار در کشور با پشتیبانی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته تولید شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سعید شهرادمنش، محقق حوزه تاثیر سیستم های هوشمند بر حمل و نقل پایدار با اعلام این مطلب گفت: سامانه تماس اضطراری طراحی شده شامل دو قسمت e-call و b-call است. e-call سامانهای است که در هنگام بروز حوادث جادهای امکان برقراری تماس دوطرفه میان حادثه دیده و مراکز امداد و نجات و ارسال داده های مربوط به سانحه شامل اطلاعات نوع خودرو، زمان و مکان حادثه و همچنین شدت وقوع حادثه به این مراکز امدادی را مهیا میکند. مراکز امدادی هم با در اختیار داشتن این اطلاعات میتوانند سرعت عمل بیشتری در امدادرسانی داشته باشند.
شهرادمنش در خصوص سامانه B-CALL (breakdown call) یا سامانه تماس خرابی که قسمت مهمی برای صنایع خودروسازی است، اظهار داشت: این سامانه راننده را قادر میکند تا در صورت خرابی وسیله نقلیه تنها با فشاردادن یک دکمه با مراکز امداد جادهای خودروسازان تماس بگیرد. با فعال کردن ویژگی l B-cal برنامه به طور خودکار به مرکز تماس امداد جاده ای و مراکز خدمات رسان شرکتهای خودروسازی هشدار می دهد.
وی افزود: این سامانه با ارسال مختصات GPS خودرو و اطلاعات مربوط به خودرو و راننده و حتی در صورت امکان، اعلام کدهای خطا توسط خودرو میتواند این کدها را قبل از اعزام تیم فنی جهت تشخیص هر چه سریعتر و بهتر مشکل و رفع آن در اختیار تیم امداد فنی قرار دهد.
سامانههای تماس اضطراری در نقش جعبه سیاه خودرو
شهرادمنش درباره مزایا و کاربردهای این سامانه هوشمند نیز بیان کرد: این نوع سامانه های هوشمند به نوعی نقش جعبه سیاه خودرو را ایفا میکنند و میتوانند اطلاعات جامع تری مانند سرعت موتور، سرعت خودرو، دور موتور، وضعیت لنتها، آلارمهای خودرو و سایر اطلاعاتی که از طریق رایانه خودرو قابل دریافت است را در سرور مرکزی ذخیره کرده و در زمان نیاز در اختیار دستگاههایی مانند پلیس و اورژانس قرار دهد. این دستگاهای اجرایی میتوانند از این اطلاعات در تشخیص علت وقوع حادثه و جلوگیری از تکرار وقایع مشابه کمک بگیرند.
وی در خصوص کاربرد سامانه هوشمند تماس اضطراری (e-call) گفت: این سامانه در امنیت و بهبود وضعیت حمل و نقل کمک بسیاری میکند. سامانه هوشمند تماس اضطراری با توجه به قابلیت اطلاع رسانی سریع حوادث می تواند به افزایش سرعت امداد رسانی و کمک به کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای منجر شود. همچنین با توجه به سرعت بخشیدن در امر حضور نیروهای امدادی مانند آتشنشانی و پلیس امکان بازگشایی سریع جادهها و کاهش ترافیک جادهای ناشی از تصادفات را مهیا میکند.
این محقق در رابطه با کاربرد سامانه هوشمند درخواست امداد جاده ای (b-call) نیز اذعان داشت: این سامانه میتواند به افزایش سرعت خدمات رسانی به خصوص در حوزه کشندههای تجاری و به خودروهای در راه مانده کمک شایانی کند و در نهایت میتواند منجر به افزایش سرعت حمل و نقل کالا در کشور شود. طبیعتا با افزایش سرعت ارائه خدمات امدادی به این خودروها، امکان کاهش ترافیک ناشی از خرابی این خودروها به ویژه در مسیرهای ترانزیتی نیز فراهم میشود.
وی به ظرفیتهای اشتغال زایی این سامانهها نیز اشاره و عنوان کرد: در عصر حاضر که تحول دیجیتال در دنیا تاثیر به سزایی در تمامی حوزه ها از جمله حمل و نقل عمومی و جاده ای دارد fleet management systems یا همان سامانه های مدیرت هوشمند خودرو از قبیل سامانه های E-CALL , B-CALL موتور محرکی در ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت اشیا هستند که میتوانند زمینههای اشتغالزایی جدیدی در این حوزه را رقم بزنند؛ بنابراین میتوانیم با ایجاد زیرساخت لازم و تعامل تمامی سازمانهای مربوطه شامل شرکتهای خودروسازی، شرکتهای طراح پلتفرم سامانههای هوشمند، سازمان امداد و نجات، هلال احمر، اورژانس کشور، اپراتورهای مخابراتی و با پشتیبانیهای ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری جهت اجرای کامل فرآیند سامانه های e-call , b-call کمک کنیم.
بنا به گفته این کارشناس موضوع مذکور میتواند منجر به اشتغالی زایی مستقیم در مراکزcall center & monitoring ، مراکز امداد خودرو در شرکتهای خودروسازی، به کارگیری نیروهای متخصص در شرکت های طراح پلت فرم هوشمندسازی خودرو و همچنین به کارگیری کارشناسان تحلیل داده در سازمانهای ذی ربط دولتی شود که این امر هم در نهایت میتواند به اشتغال زایی در حوزه حمل و نقل کشور کمک شایانی کند.
حمایتهای دولت، ایران را پیشگام هوشمندسازی خودرو می کند
شهرادمنش به حمایتهای ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: به تصور من این ستاد به عنوان اصلی ترین پشتیبان این طرح با برگزاری گردهماییهای خبرگان کشور در حوزه حمل و نقل هوشمند و ایجاد همبستگی درون سازمانهای متولی امدادی کشور، تنها ارگان پیگیر اجرای این طرح است.
این محقق حوزه تاثیر سیستم های هوشمند بر حمل و نقل پایدار در پایان اظهار داشت: با توجه به کارهای کارشناسی و جلسات هماندیشی که به اهتمام این ستاد انجام شده، اجرای این طرح سرعتی دو چندان گرفته و البته تا اجرای کامل طرح گامهای زیادی باقی نمانده است. در مجموع معتقدم با ادامه و استمرار این راه توسط این ستاد، کشور ما میتواند به عنوان پیشگام اجرای طرحهای هوشمندسازی خودرو در منطقه نقش به سزایی داشته باشد.
ارسال به دوستان