390 مجموعه دانش‌بنیان بازار محصولات دانش‌بنیان را فراهم کردند

تجاری‌سازی، فرآیند تبدیل ایده به یک کسب و کار و در نتیجه ایجاد شغل و تولید ثروت است و 390 شرکت دانش‌بنیان با ارائه این خدمات؛ در بازارسازی محصولات دانش‌بنیان نقش‌آفرینی کردند.

این خدمات در 8 حوزه «خدمات ارزیابی»، «خدمات حقوقی و مالکیت فکری»، «خدمات تبادل فناوری»، «خدمات توسعه بازار»، «خدمات مالی و سرمایه گذاری»، «خدمات مدیریت فناوری و کسب و کار»، «شتابدهی و توسعه‌گری نواحی نوآوری» و «خدمات سیاستگذاری» عرضه می شود و شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک آنها بازار خود را گسترش می‌دهند.

تجاری‌سازی فناوری‌های توسعه یافته در مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌ها و موسسات، یکی از حلقه‌های اصلی دستیابی به منفعت‌های مالی و در نتیجه بازگشت سرمایه‌گذاری‌های محسوب می‌شود. بر همین اساس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اقدام به حمایت از مجموعه‌هایی کرده است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

390 شرکت دانش‌بنیانی که طی این سال‌ها توانسته‌اند با خدمات خود به رونق زیست‌بوم فناوری و نوآوری کمک کنند و تبدیل ایده به محصول را شتاب داده‌اند. در واقع، تجاری‌سازی فناوری، فرآیند تبدیل ایده به یک کسب و کار و در نتیجه ایجاد شغل و تولید ثروت است و از همین رو موفقیت در تبدیل یک ایده ذهنی به محصول یا خدمت و ورود آن به بازار، در گرو اجرای دقیق و موفق فرآیند تجاری‌سازی خواهد بود. 

شرکت‌هایی چون «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت دفاعی»، «تأمین سرمایه تمدن»، «گیتی سپند خرم»، «شتاب دهنده نوآوری‌های آموزشی سرآمد»، «توسعه فناوری و نوآوری بایا هرمز تک»، «شتابدهنده فناوری‌های مالی نوآفرین»، «هرمزان دریا پیما»، «خدمات تجاری سازی فناوری‌های پیشرفته داد فلامینگو»، «بنیان بهداشت لوتوس»، «باختران توسعه صنعت شریف» و غیره که در این مسیر گام برداشتند و یاریگر بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری شدند.