صفحه اصلی > حمایت‌ها > برنامه جامع توسعه کسب و کار > خدمات توانمندسازی و تجاری سازی > شیوه نامه حمایت از تدوین و اجرای برنامه بازاریابی  

 

شیوه نامه‌ حمایت از تدوین و اجرای برنامه بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان

 

مقدمه

بازاريابي و توسعه بازار يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي تاثيرگذار در موفقيت کسب و کارهاي دانش‌بنيان و فناوري محور مي‌باشد. اين در حاليست که معمولا اين موضوع کمتر مورد توجه و تمرکز فناوران و صاحبان شرکت‌هاي دانش بنيان بوده و عموما در اين بخش دچار چالش و ضعف هستند. لذا با توجه به ضرورت توسعه بازار و افزایش سطح فروش محصولات دانش‌بنیان در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه‌ایبرای حمایت از تدوین برنامه بازاریابی این محصولات فراهم نمودهاست.

خدمات مشمول این شیوه‌نامه

حمایت از تدوین برنامه بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان در سه مرحله اصلی و یک مرحله اختیاری (مطابق جدول شماره 1) برای تمامی حوزه‌های عملکردی واحد بازاریابی  یک شرکت انجام خواهد شد. دسته‌بندی حوزه‌های عملکردی واحد بازاریابی و فروش یک شرکت به شرح زیر است:

 

  1. تحقیقات بازار
  2. برنامه ریزی بازاریابی
  3. طراحی مدل کسب و کار
  4. پیشنهاد بهبود محصول (بازخورد واحد بازاریابی به واحد تحقیق و توسعه)
  5. مدیریت شبکه توزیع
  6. قیمت گذاری
  7. برندسازی
  8. تبلیغات و ترویج
  9. بازاریابی مستقیم
  10. خدمات پس از فروش
  11. مدیریت ارتباط با مشتری
  12. فرایندهای پشتیبان بازاریابی و فروش(اصلاح فرآیند با توجه به بازخوردهایی که در حین اجرای برنامه بازاریابی گرفته می شود)

 

 

جدول شماره 1- برنامه بازاریابی مورد حمایت

مراحل

عنوان

جزییات

خروجی مورد انتظار

مرحله اول

عارضه‌یابی واحد بازاریابی و فروش شرکت

ارزیابی و بررسي زيرساخت‌ها و سوابق شرکت به منظور شناسایی نقاط قوت و نقاط قابل بهبود در هر 12 حوزه عملکردی بازاریابی

* گزارش عارضه‌یابی واحد بازاریابی

* پروپوزال انجام برنامه بازاریابی

مرحله دوم

طرح ریزی بازاریابی

آغاز برنامه با تمرکز بر تحقیقات بازار، برنامه ریزی بازاریابی، طراحی مدل کسب و کار

* سند برنامه بازاریابی

* برنامه عملیاتی یک ساله

* مدل کسب و کار 

* گزارش تحقیقات بازار

مرحله سوم

اجرای بازاریابی

تمرکز بر این موارد: پیشنهاد بهبود محصول، مدیریت شبکه توزیع، قیمت گذاری، برندسازی، تبلیغات و ترویج و بازاریابی‌مستقیم

* طراحی و اجرای آمیخته بازاریابی (4P)

* سه گزارش عملیاتی از اجرای فرآیند بازاریابی

مرحله چهارم

طراحی خدمات تکمیلی بازاریابی(براساس توافق شرکت دانش‌بنیان و شرکت مشاور )

با توجه به شرایط شرکت شامل خدمات پس از فروش، مدیریت ارتباط با مشتری و فرآیندهای پشتیبان بازاریابی و فروش می‌باشد.

با توجه به شرایط شرکت معین خواهد شد.

 

مدت زمان درنظرگرفته شده برای انجام تدوین برنامه بازاریابی، از ابتدا تا انتهای مرحله سوم، به مدت 6 ماه درنظر گرفته شده است. تصویر زیر برنامه زمان‌بندی اجرای این شیوه‌نامه را نشان می‌دهد.

 

تصویر شماره 1- برنامه زمان‌بندی تدوین برنامه بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان

 

میزان حمایت

مرحله اول خدمت تدوین برنامه بازاریابی و تهیه پروپوزال برای شرکت های دانش بنیان(با درآمد کمتر از 50 میلیارد ریال در آخرین سال مالی) به صورت رایگان بوده و تماما توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت می گردد.

میزان حمایت سایر مراحل برای شرکت‌های دانش بنیان (با درآمد کمتر از 50 میلیارد ریال در آخرین سال مالی) 50% از مبلغ قرارداد تا سقف 150 میلیون ریال خواهد بود.

شرکت های دانش بنیان با درآمد بیشتر از 50 میلیارد ریال می توانند به صورت آزاد و بدون تسهیلات این خدمت را دریافت کنند.

تبصره1-در صورت استفاده شرکت متقاضی از سایر خدمات تجاری‌سازی مشمول حمایت و با نظر مشاور بازاریابی، میزان حمایت از هریک از آن خدمات (در صورت همراستایی با برنامه بازاریابی شرکت) تا 70% قابل افزایش می‌باشد.

 

شرایط دریافت حمایت

برای استفاده از این حمایت، شرکت موظف است در مرحله اول و قبل از هر گونه اقدامی درخواست خود را به همراه مستندات لازم در سامانه bizservices.irثبت نماید.

بعد از اتمام پروژه، مستندات زیر بایستی در سامانه مذکور بارگذاری گردد: قرارداد نهایی، پروپوزال انجام پروژه، نتایج و خروجی‌های هر مرحله، یک نسخه از گزارش نهایی تدوین شده، ارائه فاکتور رسمی و کلیه مستندات مالی، نامه رسمی شرکت حاوی اطلاعات حساب (شماره حساب، کد شبا، نام بانک و کد شعبه)

تبصره2-حمایت از تدوین برنامه بازاریابیشرکت‌های دانش‌بنیان در صورتی قابل انجام است که پروپوزال انجام پروژه، قبل از شروع مرحله دوم به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برسد.

تبصره3-شرکت دانش‌بنيان مختار است بر مبناي نياز خود، شرکت مشاور(شخصیت حقوقی) را از گزينه‌هاي زير تعيين نمايد:

  • شرکت‌های مشاور معرفي شده از سوي معاونت علمي و فناوري: در صورتي که شرکت با اين مجريان قرارداد خود را منعقد نمايد، در پایان تدوین برنامه بازاریابی و پس از انجام فعاليت‌هاي مجري و دريافت گزارش از آن، مي‌تواند وجه حمايتي مد نظر اين شیوه نامه را دريافت نمايد.
  • ساير شرکت‌های مشاوره بازاریابی: در صورتي که شرکت دانش‌بنیان تمايل به انعقاد قرارداد با ساير اشخاص حقوقي فعال در حوزه خدمات بازاريابي را داشته باشد، لازم است در ابتدا رزومه مجري را به معاونت علمي و فناوري ارسال نموده تا پس از تاييد صلاحيت مجري معرفي شده، مشمول حمایت اين شیوه‌نامه گردد.

تبصره 4- مسئولیت اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌های تدوین شده بازاریابی برعهده شرکت دانش‌بنیان بوده و شرکت مشاور صرفا در یکی از چهار حوزه زیر فعالیت می‌نماید:

  • آموزش حین اجرا
  • اجرای محدود (برنامه ریزی عملیاتی، بودجه بندی)
  • سازماندهی و طراحی فرایند (طراحی ساختار سازمانی، کمک به تامین نیروی انسانی، تشریح فرآیند ها و شرح وظایف)
  • تصمیم‌سازی مستمر و نظارت بر اجرا

تبصره 5-شرکت دانش‌بنیان علاوه بر نظارت بر محتوای گزارش، موظف است در جهت پیشبرد این خدمت همکاری‌های لازم با شرکت مشاور را به عمل آورد. بنابراین تامین اطلاعات مربوط به شرکت و اشخاص در صورتی که در راستای انجام خدمت مورد نیاز باشد، بر عهده شرکت متقاضی است.

تبصره 7-معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قبال دعاوی احتمالی بین شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت مشاور، هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد.

   دانلود : شیوه_نامه_حمایت_از_بازاریابی_.pdf           حجم فایل 236 KB

تسهیلات صندوق توسعه ملی

تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ 10 و 12 درصد برای شرکت‌های دانش‌بنیان

فروش اقساطی محصولات دانش‌بنیان

تسهیلات فروش اقساطی مواد، قطعات و کالاهای مصرفی دانش‌بنیان تا سقف 80 درصد و بازپرداخت یکساله

تسهیلات نظام وظیفه تخصصی

تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان

معافیت‌های گمرکی

معافیت عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی، تسهیل در انجام امور گمرکی

معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و نوپا

تامین اجتماعی

معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها