شیوه‌نامه بسته جامع حمایت از امور مالی، حسابداری و اداری شرکت‌های دانش‌بنیان

1. مقدمه

انجام فعالیت­های بیمه ­ای، مالی، مالیاتی، امور مرتبط با قانون کار و ارتباط درست با سازمان­ های متولی آن­ها در کشور از جمله ­ی چالش ­هایی است که فناوران و مدیران کسب وکارهای نوپا و استارت­آپی همواره با آن­ها مواجه هستند. این مشکلات که عمدتا به دلیل نبود دپارتمان ­های حسابداری مجزا در شرکت­ های فناور و یا عدم آشنایی کافی کارکنان بخش­ های حسابداری آن­ها با قوانین متعدد به وجود می­آید، بعضا به جرائم سنگین و بروز مشکلات جدی در این شرکت­ها منجر می­گردد. از این رو، حمایت از برون­سپاری و یا منتورینگ خدمات مالی و اداری در راستای توانمندسازی شرکت­ها همواره مورد توجه نهادهای حمایتی بوده ‌است. در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به شناخت نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان از بخشی از هزینه‌های مربوط به خدمات مذکور در شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌نماید.

درخواست

 

2. خدمات مشمول این شیوه نامه

در این شیوه نامه خدمات مربوط به امور مالی، حسابداری و اداری شرکت­های دانش بنیان مورد حمایت قرار می گیرد.

3. میزان حمایت

حمایت تعریف شده، بسته به سرفصل­های توافق شده مابین شرکت­های دانش بنیان و کارگزار در سه سبد ارائه می گردد. میزان این حمایت برای شرکت های دانش بنیان با درآمد کمتر از 100 میلیارد ریال به این شرح است:

جدول 1. میزان حمایت

سبد

میزان حمایت

سقف حمایت

جامع

70%

120 میلیون ريال

متوسط

60%

90 میلیون ريال

حداقل

50%

60 میلیون ریال

 

- شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند براساس جدول بالا برای دو سال مالی از حمایت‌های این خدمت بهره‌مند شوند.(شرکت های دانش بنیان با درآمد بالاتر از 100 میلیارد ریال می توانند به صورت آزاد و بدون تسهیلات از این خدمات استفاده کنند)

- درصورتیکه شرکتی از هر یک از سبد های حمایتی جدول فوق استفاده نماید و نیازمند تهیه و پیاده­سازی نرم­افزار حسابداری باشد، می تواند به صورت مجزا 50% هزینه تهیه نرم­افزار حسابداری مورد تایید را تا سقف 50 میلیون ریال به صورت جداگانه دریافت کند.

سبدهای قراردادی مشمول ارائه خدمت بسته به سرفصل­های قرارداد منعقد شده به سه دسته زیر تقسیم­بندی می شوند: (موارد ستاره دار به معنای الزام وجود فعالیت در قرارداد است.)

حوزه عملکردی

فعالیت

سبد جامع: این سبد قراردادهایی را شامل می شود که در آنها، شرح وظایف کارگزار شامل تمامی موارد زیر باشد.

سبد متوسط: این سبد قراردادهایی را شامل می شود که در آنها، شرح وظایف کارگزار شامل تمامی موارد زیر باشد

سبد حداقل: این سبد قراردادهایی را شامل می شود که در آنها، شرح وظایف کارگزار شامل تمامی موارد زیر باشد

بیمه

اخذ کد کارگاه (در صورت عدم وجود)

*

 

 

ارسال لیست ماهیانه بیمه

*

*

 

اخذ ردیف پیمان+ اخذ مفاصا حساب برای قراردادها

*

*

 

ثبت نام افراد در کارگاه + افزودن مستمر نیروی جدید + ترک کار برای نیروی حذف شده

*

*

 

پیگیری امور مربوط به تغییرات انتقال دفتر و کارگاه

*

*

 

مراجعه به هیات های تشخیص و تهیه لایحه دفاع (2 هیات)

*

*

 

قانون کار

قراردادهای پرسنل (حقوق، پاداش، مزایای قانونی، مرخصی)

*

*

 

عدم نیاز پرسنل و ارسال به بیمه بیکاری

*

*

 

مراجعه به دادگاه اداره کار و پیگیری پرونده

*

*

 

مالی

پیاده­سازی نرم­افزار مناسب حسابداری (در صورت خرید شرکت)

*

 

 

طراحی و استقرار کدینگ حسابداری براساس موضوع فعالیت شرکت

*

 

 

تهیه گزارشات مالی و مدیریتی

*

 

 

بستن حساب ها و ارائه ترازنامه آزمایشی پایان دوره مالی

*

 

 

جمع آوری، تحلیل و ثبت اسناد حسابداری

*

 

*

تهیه صورت های مالی و قیمت تمام شده محصولات

*

 

*

مالیاتی

تهیه اظهارنامه مالیات بر عملکرد، ارزش افزوده و مالیات بر حقوق

*

*

*

تهیه صورت معاملات فصلی

*

*

*

ارسال لیست مالیات تکلیفی و اجاره

*

*

*

تحریر دفاتر قانونی و آماده سازی مستندات مورد نیاز دارایی

*

*

*

مراجعه به هیات ها(بدوی، تجدیدنظر، شورای عالی، 251 مکرر، دیوان عدالت اداری)

*

*

 

 

4. شرایط دریافت حمایت

پس از تسویه حساب با کارگزار، شرکت متقاضی کلیه مستندات مربوطه را از طریق سامانه bizservices.ir بارگزاری کرده و پس از بررسی و تایید مدارک ارسالی، نسبت به پرداخت سهم حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در وجه شرکت متقاضی اقدام می شود.

تبصره 1- مستندات: 1. قرارداد منعقد شده 2. ارائه فاکتور رسمی و کلیه مستندات مالی 3. نامه رسمی شرکت حاوی اطلاعات حساب (شماره حساب، کد شبا، نام بانک و کد شعبه)

تبصره 2- موضوع قرارداد با توجه به بسته ی حمایتی باید شامل سرفصل‌های بیان شده در جدول هریک از بسته ها باشد.

تبصره 3- قراردادهای مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شامل قرادادهایی است که بصورت حقوقی بین شرکت دانش‌بنیان متقاضی و شرکت کارگزار منعقد شود. همچنین ارائه فاکتور رسمی مورد تایید مالیاتی جهت بهره‌مندی از حمایت الزامی است. همچنین پیشنهاد می شود شرکت‌های کارگزار مالی و حسابداری عضویت انجمن حسابداران خبره را دارا باشند.

تبصره 4- در صورت تمایل شرکت متقاضی به همکاری با سایر کارگزاران و مجریان بایستی صلاحیت آنان پیش از عقد قرارداد به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده باشد.

تبصره 5- مسئولیت­ اجرای درست و موثر پروژه بر عهده شرکت‌های متقاضی می‌باشد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنها بر مبنای مستندات و گزارشات دریافتی، وجه حمایتی را اختصاص خواهد داد و در قبال دعاوی احتمالی بین شرکت‌های دانش‌بنیان با کارگزاران خدماتی، هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد.

تبصره 6- شرکت دانش‌بنیان موظف است نسبت به پیگیری درخواست ثبت‌شده و ارسال مستندات مربوطه در زمان مقرر اقدام نماید. در صورت عدم رعایت این مساله، درخواست ثبت‌شده در سامانه منقضی و بصورت خودکار مردود خواهد شد. این مدت زمان از ثبت درخواست تا تنظیم قرارداد با مجری، 1 ماه تعیین شده‌است.

 

تسهیلات صندوق توسعه ملی

تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ‌های ترجیحی

صندوق نوآوری و شکوفایی

تسهیلات مالی، ضمانتنامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی

تسهیلات نظام وظیفه تخصصی

تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان

معافیت‌های گمرکی

معافیت عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی، تسهیل در انجام امور گمرکی

معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و نوپا

تامین اجتماعی

معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها