شیوه نامه‌ حمایت از تدوین و اجرای برنامه بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان

 

مقدمه

بازاريابي و توسعه بازار يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي تاثيرگذار در موفقيت کسب و کارهاي دانش‌بنيان و فناوري محور مي‌باشد. اين در حاليست که معمولا اين موضوع کمتر مورد توجه و تمرکز فناوران و صاحبان شرکت‌هاي دانش بنيان بوده و عموما در اين بخش دچار چالش و ضعف هستند. لذا با توجه به ضرورت توسعه بازار و افزایش سطح فروش محصولات دانش‌بنیان در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه‌ای برای حمایت از تدوین برنامه بازاریابی این محصولات فراهم نموده‎است.

ثبت درخواست

خدمات مشمول این شیوه‌نامه

حمایت از تدوین برنامه بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان در سه مرحله اصلی و یک مرحله اختیاری (مطابق جدول شماره 1) برای تمامی حوزه‌های عملکردی واحد بازاریابی  یک شرکت انجام خواهد شد. دسته‌بندی حوزه‌های عملکردی واحد بازاریابی و فروش یک شرکت به شرح زیر است:

 

  1. تحقیقات بازار
  2. برنامه ریزی بازاریابی
  3. طراحی مدل کسب و کار
  4. پیشنهاد بهبود محصول (بازخورد واحد بازاریابی به واحد تحقیق و توسعه)
  5. مدیریت شبکه توزیع
  6. قیمت گذاری
  7. برندسازی
  8. تبلیغات و ترویج
  9. بازاریابی مستقیم
  10. خدمات پس از فروش
  11. مدیریت ارتباط با مشتری
  12. فرایندهای پشتیبان بازاریابی و فروش(اصلاح فرآیند با توجه به بازخوردهایی که در حین اجرای برنامه بازاریابی گرفته می شود)

 

 

جدول شماره 1- برنامه بازاریابی مورد حمایت

مراحل

عنوان

جزییات

خروجی مورد انتظار

مرحله اول

عارضه‌یابی واحد بازاریابی و فروش شرکت

ارزیابی و بررسي زيرساخت‌ها و سوابق شرکت به منظور شناسایی نقاط قوت و نقاط قابل بهبود در هر 12 حوزه عملکردی بازاریابی

* گزارش عارضه‌یابی واحد بازاریابی

* پروپوزال انجام برنامه بازاریابی

مرحله دوم

طرح ریزی بازاریابی

آغاز برنامه با تمرکز بر تحقیقات بازار، برنامه ریزی بازاریابی، طراحی مدل کسب و کار

* سند برنامه بازاریابی

* برنامه عملیاتی یک ساله

* مدل کسب و کار 

* گزارش تحقیقات بازار

مرحله سوم

اجرای بازاریابی

تمرکز بر این موارد: پیشنهاد بهبود محصول، مدیریت شبکه توزیع، قیمت گذاری، برندسازی، تبلیغات و ترویج و بازاریابی‌مستقیم

* طراحی و اجرای آمیخته بازاریابی (4P)

* سه گزارش عملیاتی از اجرای فرآیند بازاریابی

مرحله چهارم

طراحی خدمات تکمیلی بازاریابی(براساس توافق شرکت دانش‌بنیان و شرکت مشاور )

با توجه به شرایط شرکت شامل خدمات پس از فروش، مدیریت ارتباط با مشتری و فرآیندهای پشتیبان بازاریابی و فروش می‌باشد.

با توجه به شرایط شرکت معین خواهد شد.

 

مدت زمان درنظرگرفته شده برای انجام تدوین برنامه بازاریابی، از ابتدا تا انتهای مرحله سوم، به مدت 6 ماه درنظر گرفته شده است. تصویر زیر برنامه زمان‌بندی اجرای این شیوه‌نامه را نشان می‌دهد.

 

تصویر شماره 1- برنامه زمان‌بندی تدوین برنامه بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان

 

میزان حمایت

مرحله اول خدمت تدوین برنامه بازاریابی و تهیه پروپوزال برای شرکت های دانش بنیان(با درآمد کمتر از 100 میلیارد ریال در آخرین سال مالی) به صورت رایگان بوده و تماما توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت می گردد.

میزان حمایت سایر مراحل برای شرکت‌های دانش بنیان (با درآمد کمتر از 100 میلیارد ریال در آخرین سال مالی) 50% از مبلغ قرارداد تا سقف 150 میلیون ریال خواهد بود.

شرکت های دانش بنیان با درآمد بیشتر از 100 میلیارد ریال می توانند به صورت آزاد و بدون تسهیلات این خدمت را دریافت کنند.

تبصره1-در صورت استفاده شرکت متقاضی از سایر خدمات تجاری‌سازی مشمول حمایت و با نظر مشاور بازاریابی، میزان حمایت از هریک از آن خدمات (در صورت همراستایی با برنامه بازاریابی شرکت) تا 70% قابل افزایش می‌باشد.

 

شرایط دریافت حمایت

برای استفاده از این حمایت، شرکت موظف است در مرحله اول و قبل از هر گونه اقدامی درخواست خود را به همراه مستندات لازم در سامانه bizservices.irثبت نماید.

بعد از اتمام پروژه، مستندات زیر بایستی در سامانه مذکور بارگذاری گردد: قرارداد نهایی، پروپوزال انجام پروژه، نتایج و خروجی‌های هر مرحله، یک نسخه از گزارش نهایی تدوین شده، ارائه فاکتور رسمی و کلیه مستندات مالی، نامه رسمی شرکت حاوی اطلاعات حساب (شماره حساب، کد شبا، نام بانک و کد شعبه)

تبصره2-حمایت از تدوین برنامه بازاریابیشرکت‌های دانش‌بنیان در صورتی قابل انجام است که پروپوزال انجام پروژه، قبل از شروع مرحله دوم به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برسد.

تبصره3-شرکت دانش‌بنيان مختار است بر مبناي نياز خود، شرکت مشاور(شخصیت حقوقی) را از گزينه‌هاي زير تعيين نمايد:

  • شرکت‌های مشاور معرفي شده از سوي معاونت علمي و فناوري: در صورتي که شرکت با اين مجريان قرارداد خود را منعقد نمايد، در پایان تدوین برنامه بازاریابی و پس از انجام فعاليت‌هاي مجري و دريافت گزارش از آن، مي‌تواند وجه حمايتي مد نظر اين شیوه نامه را دريافت نمايد.
  • ساير شرکت‌های مشاوره بازاریابی: در صورتي که شرکت دانش‌بنیان تمايل به انعقاد قرارداد با ساير اشخاص حقوقي فعال در حوزه خدمات بازاريابي را داشته باشد، لازم است در ابتدا رزومه مجري را به معاونت علمي و فناوري ارسال نموده تا پس از تاييد صلاحيت مجري معرفي شده، مشمول حمایت اين شیوه‌نامه گردد.

تبصره 4- مسئولیت اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌های تدوین شده بازاریابی برعهده شرکت دانش‌بنیان بوده و شرکت مشاور صرفا در یکی از چهار حوزه زیر فعالیت می‌نماید:

  • آموزش حین اجرا
  • اجرای محدود (برنامه ریزی عملیاتی، بودجه بندی)
  • سازماندهی و طراحی فرایند (طراحی ساختار سازمانی، کمک به تامین نیروی انسانی، تشریح فرآیند ها و شرح وظایف)
  • تصمیم‌سازی مستمر و نظارت بر اجرا

تبصره 5-شرکت دانش‌بنیان علاوه بر نظارت بر محتوای گزارش، موظف است در جهت پیشبرد این خدمت همکاری‌های لازم با شرکت مشاور را به عمل آورد. بنابراین تامین اطلاعات مربوط به شرکت و اشخاص در صورتی که در راستای انجام خدمت مورد نیاز باشد، بر عهده شرکت متقاضی است.

تبصره 7-معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قبال دعاوی احتمالی بین شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت مشاور، هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد.

تسهیلات صندوق توسعه ملی

تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ‌های ترجیحی

صندوق نوآوری و شکوفایی

تسهیلات مالی، ضمانتنامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی

تسهیلات نظام وظیفه تخصصی

تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان

معافیت‌های گمرکی

معافیت عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی، تسهیل در انجام امور گمرکی

معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و نوپا

تامین اجتماعی

معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها